Köpvillkor

  1. Prissäkerhet
  2. Köpprocess
  3. Betalning
  4. Leverans- och avhämtningsvillkor
  5. Förseningar
  6. Annullering
  7. Ångerrätt och öppet köp
  8. Reklamation
  9. Personuppgiftslagstiftning

1. Prissäkerhet

Om du inom 30 dagar efter avslutat köp finner din vara till ett billigare pris hos oss eller i en annan butik, så återbetalar vi mellanskillnaden på ett presentkort.

Vad behöver du göra?

Skulle du mot förmodan hitta produkten billigare hos oss eller i annan butik efter ditt köp behöver du kontakta vår kundservice med underlag (kundservice@ilva.se 040 600 30 00 eller webshop@ilva.se 040 600 30 01), det går även bra att vända sig direkt till butiken.

Priset ska uppfylla våra villkor som du kan läsa nedan.

Villkor:

  • Köpdatum är det datum du har mottagit din vara i fysisk form, vilket vi betraktar som leverans- eller avhämtningsdatum, datumet framgår i din senaste uppdaterade orderbekräftelse. Hämtar du varan senare än datumet som framgår på orderbekräftelsen är det naturligtvis det datumet då du hämtar din vara som räknas som köpdatum.
  • Du ska vända dig till kundservice eller butiken när det nedsatta priset är aktuellt, glöm inte att ta med ditt kvitto eller orderbekräftelse.
  • Prissäkerheten omfattar inte restpartier, köerbjudanden, öppningserbjudanden, utställningsmodeller, specialbeställningar och trädgårdsmöbler mm som är nedsatta vid säsongsavslutning. Prissäkerheten omfattar heller inte servicetjänster som exempelvis leverans.
  • Gäller endast privatköp.

2. Köpprocess

I samband med köp väljer du hur du vill få din vara levererad. Du kan välja avhämtning eller leverans med ILVAs transportfirma eller postpaket. Du kan välja flera leveranssätt för samma order vid köp i vår fysiska butik.

Avhämtning

Vid köp i våra fysiska butiker kan du välja att hämta varan i vår butik.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig via e-post. Du får en avisering via sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken, så att du inte behöver åka dit i onödan. Öppettider hittar du på vår hemsida. Om tidpunkten för avhämtning är mer än 14 dagar efter köptillfället, får du en vecka före avhämtning ett statusmeddelande via e-post från oss.

Hemleverans

Du kan välja att få din vara levererad till din hemadress Priser och villkor för leverans av möbler baseras utifrån ditt postnummer. Läs mer om ILVAs leveransvillkor här. Har du frågor kring frakt och leverans oavsett postnummer är du välkommen att kontakta ILVAs kundservice på 040-600 3000 eller ILVA Webshop på 040-600 30 01

Leverans inom postnummer 20000–29999

Leveransadress och -tid (datum och ett intervall på 5–8 timmar) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen, som du får via e-post. Dagen före leverans får du ett sms/e-postmeddelande med tidsangivelse och ett intervall på 3 timmar. Du blir dessutom uppringd av vår chaufför 30 minuter före ankomst till leveransadressen.

Leverans inom postnummer 10000–19999 och 30000–76999 sker med extern transportör CONWAY till ett pris av 1.299,00 kr. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid.

Leverans inom postnummer 77000–99999 sker med extern transportör Conway, till ett pris av 3.999,00 kr. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant på engångspall med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid.

Leverans med postpaket

Vid köp online kan du välja att få din vara levererad med postpaket. När du anger leveransadress får du uppgifter om leveranstid. Orderbekräftelse med angiven leveransadress och avtalad leveranstid skickas till dig via e-post.

3. Betalning

Observera att det är olika betalningsvillkor som gäller beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ide.dk.

Betalning vid köp online

Alla betalningar sker säkert med DIBS Payment Service. Det betyder att kommunikationen är krypterad så att varken ILVA eller andra kan fånga upp dina kort- och kontouppgifter. DIBS betalningslösningar är godkända av de internationella kortutgivarna enligt den nya PCI-certifieringen (Payment Card Industry). Det är din garanti för att du kan känna dig säker när du handlar på www.ilva.se.

Vid köptillfället genomför vi en reservation på ert betalkort. Debitering genomförs när varan är skickad.

I ILVAs webbshop kan du betala med:

  • VISA
  • MasterCard

Beloppet dras från ditt kort först när varan har skickats. Det är dessvärre inte möjligt att lösa in presentkort i ILVAs webbutik.

Betalning vid köp i vår fysiska butik

ILVA accepterar följande betalningsmedel:

  • VISA
  • MasterCard
  • EuroCard
  • VISA Electron
  • Maestro
  • Presentkort utställt av ILVA
  • Delbetalning - klicka här för att se mer

Kontant betalning kan endast genomföras i vår fysiska butik och upp till ett maximalt belopp om 40 000 kr. Det går även att betala via banköverföring, men tänk på att det kan ta upp till 4 bankdagar innan betalningen registreras hos oss. Kom ihåg att ange ordernummer som referens vid banköverföring.

Ett presentkort från ILVA är en värdehandling utan personlig identifikation. Det innebär att om du haft oturen att förlora ditt presentkort kan det oavsett orsak ej spärras eller ersättas. ILVA kan inte identifiera ägaren av kortet. Personen som har tillgång till kortet kan alltid lösa in det.

Betalningsvillkor

Vi kan endast behandla ditt köp när betalning har registrerats för ordern. Därför är det viktigt att du meddelar säljaren när du planerar att genomföra betalningen. Du bör vara medveten om att hela betalningen ska vara oss tillhanda innan vi kan skicka varan till butiken för avhämtning, eller innan den levereras till din hemadress med transportfirma/postpaket. Observera att betalningen ska vara registrerad hos oss senast 4 bankdagar innan avtalat leveransdatum, oavsett valt leveranssätt (avhämtning eller hemleverans). Det är dessvärre inte möjligt att betala till chaufförerna vid hemleverans med transportfirma.

Specialbeställningar läggs hos vår leverantör först när din betalning för din order har registrerats. För att undvika förseningar är det därför viktigt att du betalar omgående. Leveranstiden är endast ett riktmärke och kan variera efter leverantörens produktionskapacitet.Inom 7 arbetsdagar efter betalning av specialbeställd meddelas en bekräftad leveranstidpunkt.

Observera att det vid ånger eller byte är olika villkor beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ilva.se.

ILVA reserverar sig mot eventuella prisfel.

4. Leverans- och avhämtningsvillkor

Vi vill göra dig uppmärksam på att olika leverans- och avhämtningsvillkor gäller beroende på om du handlar i fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se.

Vi levererar endast till adresser inom Sveriges gränser, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

Det är viktigt att du avtalar leverans i förbindelse med ditt köp då en eventuellt avtalad leverans måste stå på din order för att vara giltig. Detta omfattar inte leverans med postpaket som automatiskt skickas till ditt närmaste postombud i enlighet med de förväntade sändningsdatumen på din orderbekräftelse.

Leverans med speditören RTC (inom Skåne)

När du gör ett köp via fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se kan du välja att få dina varor levererade till din hemadress med speditören RTC på uppdrag av ILVA.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att närvara måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 och webbshoppen på +46 40 600 30 01.

Observera att chaufförerna av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Om speditören inte anländer inom avtalad tidsperiod ska du meddela ditt försäljningsställe detta inom 24 timmar.

ILVA måste erhålla betalning för valda leveranssätt och tillvalstjänster senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller leveransdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Om du önskar att genomföra en ändring gällande leveransdatum och leveranstid på egen hand kan du använda länken i e-postmeddelandet som skickades till dig tillsammans med din orderbekräftelse.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi med oss varan tillbaka till vårt centrallager. Observera det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Tips vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi också till våraleveranstips, där du kan läsa mer om vad du behöver känna till i samband med leverans.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 20000-25999)

Pris: 399 kr.

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppkommer på fraktpersonalens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med detta leveranssätt levereras dina möbler omonterade och i emballage.

Tillvalstjänster för leverans till trottoarkanten

1. Leverans lördag

Pris: +150 kr.

Önskar du leverans på en lördag kan detta köpas till när du väljer leverans till trottoarkanten.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

Gratis leverans av säng till trottoarkanten

När du köper säng i den fysiska butiken eller i vår webbshop ilva.se bjuder vi på leverans till trottoarkanten. Vid köp i den fysiska butiken dras leveranskostnaden av vid beställningstillfället. Vid köp i vår webbshop ber vi dig vänligen att kontakta webbshoppens kundservice för justering av leveranskostnaden då vårt system inte kan dra av leveranskostnaden automatiskt.

Leverans med inbärning (postnummer 20000-29999)

Pris: 599 kr.

Vi levererar dina varor till platsen på adressen som du anvisar - förutsatt att där är fri passage. Innan vi levererar dina varor, ombeds du därför säkerställa att där är fri och obehindrad åtkomst till den plats i hemmet där din möbel ska placeras. D.v.s. ska varan kunna passera trappuppgångar, dörröppningar, entréer och liknande. Om vi av platsmässiga orsaker inte kan leverera varan och varan ska tas med i retur, så håller vi inne fraktkostnaden och debiterar för en eventuellt ny leverans.

Av arbetsmiljömässiga skäl kan varor över 70 kg endast levereras där det är möjligt att komma åt med tekniska hjälpmedel - eller till första hinder. Vi har dessvärre inte möjlighet att åtskilja varorna på adressen.

Om du accepterar uppackning av varan för att underlätta inbärning, så sker detta på eget ansvar. För varor köpta i den fysiska butiken medför detta att ångerrätten bortfaller. Se avsnittet om ånger- och bytesrätt.

Var uppmärksam på att våra chaufförer av lagmässiga skäl, inte får ta av sig skorna vid leverans. Därför kan det vara en god idé att täcka golv och att detta ska vara gjort innan chaufförerna anlänt till adressen. ILVA tar inte ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor vid bristande golvtäckning.

Med detta leveranssätt levereras dina möbler omonterade och i emballage.

Tillvalstjänster för leverans med inbärning

1. Leverans lördag

Pris: +150 kr.

Önskar du leverans på en lördag kan detta köpas till.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

2. Montering av en möbel

Pris: +500 kr.

Din nya möbel blir levererad av två fraktpersoner som bär in möbeln och monterar den. Önskas där ytterligare monteringshjälp är tilläggspriset SEK 500,00 per enhet.
Observera: Denna tillvalstjänst gäller endast montering av soffa, bäddsoffa, fåtölj och säng. Denna tillvalstjänst kan ej köpas för möbler som väger mer än 70 kg per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

3. Bortforsling av en motsvarande möbel

Pris: +850 kr.

Din nya möbel blir levererad av två fraktpersoner till anvisad plats i hemmet. Fraktpersonerna forslar bort motsvarande möbel som vi levererar. Det enda du behöver göra är att demontera möbeln.
Observera: Denna tillvalstjänst kan ej köpas för möbler som väger mer än 70 kg per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

Leverans med speditören Conway (utanför Skåne)

När du gör ett köp via fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se kan du välja att få dina varor levererade till din hemadress med speditören Conway på uppdrag av ILVA.

Leverans bokas till en specifik vecka med ILVA. Därefter planerar speditören leveransdag och leveranstid. Leveranserna sker måndag till fredag med helger och danska helgdagar undantaget. Speditören aviserar dig dagen innan leveransen ska ske via sms eller e-post med närmare leveransinformation. Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveransvecka är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under aviserat leveransdatum och tidsperiod för leverans. Om du inte har möjlighet att närvara eller annars önska ändra leveransvecka måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 och webbshoppen på +46 40 600 30 01.

Det är viktigt att du tar kontakt med ILVA och avtalar leverans i förbindelse med ditt köp då en eventuellt avtalad leverans måste stå på din order för att vara giltig.

ILVA måste erhålla betalning för leverans senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Om du önskar ändra leveransadress eller leveransvecka måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar speditören med sig varan tillbaka till sitt transportlager för vidare transport till vårt centrallager. Observera att det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 10000-19999 och 30000-76999)

Pris: 1 299 kr.

Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum till trottoarkanten med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp.

Om du har avtalat leveransvecka med ILVA och önskar närmare leveransinformation, vänligen kontakta speditören direkt på +45 70 27 33 34.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 77000-99999)

Pris: 3 999 kr.

Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum till trottoarkanten med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Ditt köp levereras på en engångspall.

Om du har avtalat leveransvecka med ILVA och önskar närmare leveransinformation, vänligen kontakta speditören direkt på +45 70 27 33 34.

Avhämtning i fysisk butik

Vid köp i vår fysiska butik och i vår webbshop ilva.se kan du välja att hämta varan i butik. Du ombeds att hämta varan så snart som möjligt efter att du har mottagit ett sms eller e-postmeddelande från oss om att ditt köp är klart för avhämtning.

Vänligen observera att köp i fysisk butik ska hämtas inom 14 dagar fr.o.m. datum första avisering. Köp gjorda i vår webbshop ilva.se ska hämtas inom 7 dagar fr.o.m. första avisering. Vid utebliven avhämtning, makuleras den berörda beställningen utan varsel.

Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av dina varor i butiken kontrollerar att emballaget och varorna är intakta. Genom att signera följesedeln godkänner du att varan är i korrekt skick, och avsäger dig rätten att reklamera transportskador. Du får naturligtvis öppna emballaget för att kontrollera varan innan du lämnar butiken.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller avhämtningsdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Hemleverans från den fysiska butiken

Om du har handlat genom den fysiska butiken och köpt en vara som antingen ska hämtas eller redan finns på plats, så har du möjlighet att välja hemleverans även därifrån, men endast för leverans till adresser inom Skåne. Dessa leveranser genomförs med hjälp av externa transportörer, och priset varierar på vad du önskar få hemkört, var du bor, när du önskar leverans samt med vilken tjänst.

Om du har köpt en vara som klassas som tung, så kan du endast välja att få varan inburen genom detta leveranssätt. För våra andra leveranssätt levereras tunga varor till det första hindret på adressen som tekniska hjälpmedel inte kan passera.

För prisuppgift, information om de olika tjänsterna samt bokning av leverans, vänligen ta kontakt med kundservice eller besök butiken.

Generella villkor

  • Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under avtalad tidsperiod.
  • Observera att chaufförerna av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.
  • Du ansvarar för att vägen är framkomlig om du väljer leverans med inbärning, t.ex. att godset kan ta sig förbi trappuppgångar, in förbi dörrutrymmen, etc.
  • Du ansvarar för andra instruktioner och därtill godsets skick, som ges till transportören som ligger utanför avtalet med ILVA, t.ex. om godset ska ställas av på annan plats eller ska emotses av annan person än vad som är avtalat, om godset ska avemballeras, etc.
  • Om speditören inte anländer inom avtalad tidsperiod ska du meddela den fysiska butiken detta inom 24 timmar.
  • Leveransen kan först bekräftas efter erlagd betalning.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid. Kontakta även den fysiska butiken så fort du har upptäckt skador.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller leveransdatum ska ske skyndsamt men senast 4 arbetsdagar innan avtalat datum, för att vi ska kunna hantera förfrågan. Inkommer en ändring senare än 4 arbetsdagar, debiteras en ny fraktavgift för sekundär utkörning.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen och därefter kontakta den fysiska butiken.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar transportören med sig varan tillbaka till sitt transportlager för vidare transport till ILVA. Observera att det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Leverans med postpaket

Pris: 79 kr.

Med detta leveranssätt skickas din order automatiskt till ditt närmaste postombud och i enlighet med de förväntade sändningsdatum som framgår i din orderbekräftelse.

Heminredningsprodukter (galleri, lampor, brukskonst, textilier) levereras med GLS för endast 79 kr*. Var uppmärksam på att det är GLS' generella avtalsvillkor för postpaket som gäller för din försändelse.

Om du har beställt mer än en produkt, kan din order möjligtvis delas upp i flera försändelser, antingen om varorna är för stora eller tunga att skickas tillsammans, eller om varorna kommer från olika lager. Vi kan inte garantera att försändelserna anländer samma dag.

Har du frågor angående din försändelse med GLS är du välkommen att kontakta ditt försäljningsställe.

*Observera: Enskilda produkter av mer ömtålig karaktär, som exempelvis speglar, kan inte levereras med GLS och måste därför levereras på annat sätt vilket kan medföra ytterligare leveranskostnader. Vid beställning av berörda varor kommer den exakta leveranskostnaden att vara angiven.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska du kontakta ditt försäljningsställe så snart som möjligt och inom skälig tid. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av leveransadress, leveranssätt eller försändelsedatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

5. Förseningar

Över 97 % av våra varor levereras inom avtalad tid. Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via telefon/e-post så snart vi fått information om förseningen. När vi kontaktar dig försöker vi att komma fram till bästa möjliga lösning för dig, så att du så snabbt som möjligt får glädje av de möbler du har köpt hos oss.

Om det uppstår en väsentlig försening på din order har du naturligvis möjlighet att annullera den försenade delen av din order. En väsentlig försening är mer än 3 veckor. Under särskilda förhållanden som hindrar oss att leverera i korrekt avtalad tid kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta är strejk, snöstorm och brand.

Vår tidigare service leveransgaranti är avskaffad från 15/9-2018. Köp genomförda förre detta datum omfattas dock av leveransgarantin.

6. Annullering

Du kan naturligtvis alltid välja att annullera den del av ordern som blivit kraftigt försenad. Kompensation betalas dock endast ut om varan levereras. En kraftig försening innebär mer än 3 veckor.

Force majeure

Om det uppstår situationer som generellt förhindrar oss från att hålla leveranstiden kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta kan vara strejker, snöstormar och brand.

7. Ångerrätt och öppet köp

Ångerrätt

När du som konsument handlar på www.ilva.se, så har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att du alltid har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har mottagit din vara. Det är du som konsument som står för returfrakten och varan ska returneras omonterad och välemballerad men helst i originalförpackning. Om varan är skadad, saknar emballering/originalförpackning, saknar delar, eller har använts, så kan detta medföra ett avdrag på återbetalningsbeloppet.

Om du vill ångra ditt köp från www.ilva.se så ber vi dig att ta kontakt med kundservice tillsammans med ordernumret ärendet gäller. Du har även möjlighet att vända dig till den fysiska butiken för att returnera där. Du kan även utöva din ångerrätt genom att sända oss ångerblanketten som konsumentverket har tagit fram.

Hämta ångerblankett

Ångerrätten gäller ej hygienvaror med bruten förpackning, t.ex. huvudkuddar, sängkläder, lakan, täcken, bäddmadrasser, sängar, o.s.v.

Retur

Du ska returnera varan till oss utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar från att du har meddelat oss att du utövar din ångerrätt. Du är ansvarig för varans skick tills det att den är återlämnad. Om du har beställt en vara till postombud så är returen gratis med retursedeln som medföljer, annars står du som konsument för returfrakten. Du kan välja att returnera med våra leveranssätt alternativt till den fysiska butiken. Vi tar inte emot paket utan avtalad leverans eller paket som skickas mot postförskott.

Återbetalning

Om du utövar ångerrätten för ett helt köp, så får du tillbaka hela beloppet inklusive leveranskostnaderna som du har betalat till oss. Om du utövar ångerrätten för en del av ett köp, så återbetalas inte leveranskostnaderna. I händelse av en värdeminskning så subtraheras denna från återbetalningsbeloppet. Återbetalning av leveranskostnader gäller inte heller för extrakostnader till följd av att du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick besked om ditt beslut att häva köpet. Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har bett om något annat. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte innan har presenterat bevis för att du har returnerat den.

Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp på alla varor som är köpta genom den fysiska butiken och börjar gälla från den dag då du fick din vara. För att du ska kunna utnyttja öppet köp så kräver det att du uppvisar köpbevis som t.ex. kvitto och orderbekräftelse. Därtill måste varan vara oanvänd och i obruten originalförpackning. Du ska även returnera varan utan onödigt dröjsmål till oss och det är du som står för returfrakten.Om du önskar utnyttja öppet köp för en specialbeställd vara, så gäller tidigare nämnda villkor samt att där tillkommer en avbeställningsavgift på 25% av priset du betalade för varan. Avbeställningsavgiften gäller även om du önskar avbryta en pågående beställning av en specialbeställd vara. Specialbeställda varor är markerade med "specialbeställning" på din orderbekräftelse.

Varor som är köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsexemplar, omfattas inte av öppet köp.

8. Reklamation

Om du önskar reklamera din vara

Har du mottagit en defekt vara åtgärdas detta som utgångspunkt genom reparation eller byte av reservdel. Alternativt byter vi ut varan eller delar av den förutsatt att det ej medför orimliga kostnader för ILVA.

Då många av våra varor är specialtillverkade bör du räkna med en tidsperiod på 4–6 veckor innan eventuell reparation kan vara slutförd. Vi försöker naturligtvis alltid slutföra reklamationen så fort som möjligt.

Vänligen observera att för returer med transport, ska produkten/produkterna vara demonterade till sin/sina förpackade storlek/storlekar och innan transporten sker. Detta gäller även reklamerade produkter. Dock krävs inte originalemballage för att returtransporten ska kunna genomföras vid reklamation.

Vill du reklamera

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt om du har haft oturen att få en defekt vara som du vill reklamera ber vi dig fylla i reklamationsformuläret.

Fyll i och skicka reklamationsformuläret

Reklamationsformuläret tas emot av vår kundtjänst, du får även en kopia på att vi mottagit ärendet. Vi behandlar din reklamation snarast möjligt.

Följande punkter ska vara uppfyllda för att vi ska ha möjlighet att behandla din reklamation:

  • Du behöver meddela oss om felet/skadan så fort det/den uppstår/noteras.
  • Varan ska omfattas av reklamationsrätten.
  • Felet ska beskrivas tydligt och bilder ska bifogas.
  • Varan ska ha behandlats/underhållits på korrekt sätt. Du ansvarar själv för att undersöka och följa upp behovet av underhåll. Misskötsel eller olämplig användning av produkten täcks ej av den allmänna konsumentköplagen eller ILVAs 36 månaders reklamationsrätt.



Observera att de flesta av våra soffor och fåtöljer blir monterade med ett transporttyg i botten. Transporttyget avser endast att skydda soffan mot damm under transport. Tyget är därför inte tillverkat av ett slitstarkt material och kan lätt gå sönder. Det fyller ingen praktisk funktion för soffan och betraktas därför inte som ett reklamationsärende.

Om vi har tagit emot en vara i retur som vi vid mottagandet fastställer inte berättigar till reklamation, förbehåller vi oss rätten att upphäva beslutet och debitera eventuella kostnader för transport och hantering.

Om vi beslutar att inte behandla din reklamation eller avvisar reklamationen och du motsätter dig detta beslut, har du möjlighet att få saken prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden. Du har även möjlighet att rådfråga konsumentombudsmannen i din kommun.

EU-kommissionens onlineplattform vid tvister kan också användas för att lämna klagomål. Den är särskilt relevant för konsumenter som är bosatta i annat EU-land. Klagomål lämnas in här: www.ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål ska du ange vår e-postadress kundservice@ilva.se eller webshop@ilva.se.

9. Personuppgiftslagstiftning

IDdesign A/S, Damvej 9, 8471 Sabro, CVR NR. 28505108, är dataansvarig för de upplysningar du ger till ILVA. Vi ser till att förvaringen och behandlingen av dina personupplysningar sker i överrensstämmelse med gällande lagstiftning.

När du handlar hos ILVA, samlar vi in och behandlar dina upplysningar

Vi använder oss av din vanliga data som namn, adress och kontaktupplysningar för att kunna behandla dina beställningar och sparar dem i vårt system. Vi använder endast din e-mailadress för att genomföra din beställning och för att genomföra kundundersökningar. Om du vill motta vårt nyhetsbrev krävs ett särskilt samtyckande från dig.

Vi använder inte ditt telefonnummer för att kontakta dig för försäljning. Vi kontaktar dig endast via telefon om det är problem med din beställning och/eller för att ge besked angående leverering.

Dina kreditkorts uppgifter krypteras och sänds direkt till vår betalningsleverantör och sparas därmed inte i ILVAs system. Vi använder nordens största online betalningsleverantör, DIBS Payment Service.

Behandling av dina personuppgifter är nödvändig för att slutföra din beställning, vilket är enligt lag. Vi sparar din data i 5 år efter ditt köp. Om du tar ett lån via ILVAs finansiella samarbetspartners sker detta helt utanför ILVA och endast med ILVAs finansiella samarbetspartner. ILVA har inte tillgång till denna data.

Vi förvarar din data under en relevant tidsperiod och enligt det tidsrum som lagen kräver, exempelvis för reklamationsrätten enligt köplagen.

När du använder vår hemsida, samlar vi in och behandlar dina upplysningar

När du använder vår hemsida placerar vi ut cookies. Du kan läsa mer om cookies här. ILVA får löpande statistiska upplysningar från våra databehandlare, (leverantören av våra nätbaserade tjänster) angående besökarna till vår sajt. Det är dock inte möjligt att identifiera enskilda personer utifrån dessa upplysningar.

När du surfar på internet lämnar du ett ”elektroniskt spår” efter dig. Det avslöjar, var på vår sajt du har varit. När du har besökt ilva.se, kommer vi veta följande om dig:

  • Vilka sidor du har tittat på och när
  • Vilken webbläsare du använder
  • Vilken IP-adress du har

Vi använder de tekniska upplysningarna för att ta reda på hur våra besökare beter sig för att hitta information på vår sajt. Till exempel kan vi se om de startar besöket på startsidan och sedan klickar sig vidare, eller om besökarna kommer in på en av undersidorna på sajten först, då efter exempelvis en sökning på internet.

Om du chattar med oss på vår hemsida, kommer chatthistoriken raderas inom ett dygn.

Vem har åtkomst till upplysningarna?

Det är enbart personer från IDdesign A/S samt den ansvarige hos vår databehandlare som ovannämnd data överlämnas till. Dina upplysningar kommer aldrig säljas till tredjepart. De ges endast vidare i den grad det är nödvändigt för att kunna hålla vårt avtal. Exempelvis för att kunna leverera dina varor via vår transportfirma eller genom korrigering av en reklamation med hjälp av en reparatör.

Din personliga data kan komma att användas i polisärenden, i fall då exempelvis falska betalningar anmälts. Vi lämnar ut kontoupplysningar och andra personliga upplysningar när vi anser det nödvändigt för att följa gällande lagstiftning och för att undgå lurendrejeri och bedrägeri exempelvis när det gäller kreditkort.

Dina rättigheter som datasubjekt

Som registrerad har du följande rättigheter, som du alltid har möjlighet att tillämpa gentemot IDdesign

  • Du har rätt till att få information kring vilka personuppgifter vi behandlar om dig.
  • Du har rätt till att få de personuppgifter vi har registrerade om dig rättade och uppdaterade.
  • Du har rätt till att få de personupplysningar vi har registrerade om dig borttagna. Om du vill ha dina upplysningar raderade, raderar vi alla upplysningar som vi inte enligt lag måste spara.

Önskar du använda din rätt till insyn, korrekta och aktuella upplysning eller få dina uppgifter raderade, kan du maila oss på persondata@iddesign.dk

Säkerhet

Vi skyddar dina personuppgifter och har satt upp interna regler kring informationssäkerhet, som innehåller instruktioner och åtgärder, som beskyddar dina personupplysningar mot oauktoriserat offentliggörande och mot att utomstående får tillgång eller kännedom om dina uppgifter. Vi har fasta förfaranden för att skydda dina uppgifter. För att undvika dataförluster tar vi löpande backuper av vår data. Vi skyddar även konfidentialiteten och äktheten av din data med hjälp av kryptering.

Vid händelse av ett säkerhetsöverträdande som innebär en hög risk för att du ska drabbas för, ID-stöld, ekonomisk förlust eller annan väsentlig olägenhet, kommer vi informera dig om säkerhetsrisken så snart som möjligt.

Om du har frågor kring ovanstående, är du välkommen att kontakta oss på webshop@ilva.se.

Klagomål

Du har möjlighet att klaga över vår behandling av dina personupplysningar till Datainspektionen. Se kontaktupplysningar och mer om hur klagomålet går till här: https://www.datainspektionen.se/