Köpvillkor

  1. Prismatchning
  2. Köpproces
  3. Betalning
  4. Leverans- och avhämtningsvillkor
  5. Forseninger
  6. Annullering
  7. Ånger- och og bytesrätt
  8. Reklamation

1. Prismatchning

Vi matchar alla priser – även våra egna

Om du efter ditt köp hittar samma vara till ett lägre pris i en annan butik, matchar vi det aktuella priset. Om du upp till 30 dagar efter ditt köp hittar samma vara till ett lägre pris hos oss eller i en annan butik, återbetalar vi mellanskillnaden i form av ett presentkort.

Vad behöver du göra?

Skulle du mot förmodan hitta den önskade varan billigare i en annan butik ber vi dig att ta med din dokumentation och besöka en av våra butiker, så matchar vi det aktuella priset. Priset ska uppfylla våra grundläggande villkor, som du kan läsa nedan.

Villkor:

  • Inköpsdatum är det datum som du får din vara levererad, vilket betraktas som det leverans- eller avhämtningsdatum som anges på din senast uppdaterade orderbekräftelse. Om du hämtar din vara senare än det datum som anges på orderbekräftelsen, är det naturligtvis den dag när du hämtar upp din vara som gäller som inköpsdatum.
  • Du ska vända dig till butiken medan det nedsatta priset fortfarande är aktuellt. Kom ihåg att ta med dig ditt kvitto eller orderbekräftelsen.
  • Prismatchning omfattar inte restpartier, först till kvarn-erbjudanden, öppningserbjudanden, utställningsmodeller, specialbeställningar och trädgårdsmöbler m.m. för vilka priset har satts ned i slutet av säsongen. Prismatchning omfattar inte heller servicetjänster som t.ex. leveranstjänster.
  • Gäller endast privata köp.



Vi har tillämpat prismatchning sedan den 15 april 2016.

2. Köpprocess

I samband med köp väljer du hur du vill få din vara levererad. Du kan välja avhämtning eller leverans med ILVAs transportfirma eller postpaket. Du kan välja flera leveranssätt för samma order vid köp i vår fysiska butik.

Avhämtning

Vid köp i våra fysiska butiker kan du välja att hämta varan i vår butik.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig via e-post. Du får en avisering via sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken, så att du inte behöver åka dit i onödan. Öppettider hittar du på vår hemsida. Om tidpunkten för avhämtning är mer än 14 dagar efter köptillfället, får du en vecka före avhämtning ett statusmeddelande via e-post från oss.

Hemleverans

Du kan välja att få din vara levererad till din hemadress Priser och villkor för leverans av möbler baseras utifrån ditt postnummer. Läs mer om ILVAs leveransvillkor här. Har du frågor kring frakt och leverans oavsett postnummer är du välkommen att kontakta ILVAs kundservice på 040-600 3000 eller ILVA Webshop på 040-600 30 01

Leverans inom postnummer 20000–29999 sker med ILVAs transportör till ett pris av 550 kr. inklusive inbärning.

Leveransadress och -tid (datum och ett intervall på 4–5 timmar) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen, som du får via e-post. Dagen före leverans får du ett sms/e-postmeddelande med tidsangivelse och ett intervall på 3 timmar. Du blir dessutom uppringd av vår chaufför 30 minuter före ankomst till leveransadressen.

Leverans inom postnummer 10000–19999 och 30000–76999 sker med extern transportör CONWAY till ett pris av 1299 kr. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid.

Leverans inom postnummer 77000–99999 sker med extern transportör Conway, till ett pris av 3999 kr. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant på engångspall med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid.

Leverans med postpaket

Vid köp online kan du välja att få din vara levererad med postpaket. När du anger leveransadress får du uppgifter om leveranstid. Orderbekräftelse med angiven leveransadress och avtalad leveranstid skickas till dig via e-post.

3. Betalning

Observera att det är olika betalningsvillkor som gäller beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ide.dk.

Betalning vid köp online

Alla betalningar sker säkert med DIBS Payment Service. Det betyder att kommunikationen är krypterad så att varken ILVA eller andra kan fånga upp dina kort- och kontouppgifter. DIBS betalningslösningar är godkända av de internationella kortutgivarna enligt den nya PCI-certifieringen (Payment Card Industry). Det är din garanti för att du kan känna dig säker när du handlar på www.ilva.se.

Vid köptillfället genomför vi en reservation på ert betalkort. Debitering genomförs när varan är skickad.

I ILVAs webbutik kan du betala med:

  • Visa
  • Mastercard
  • Visa Electron
  • Maestro

Beloppet dras från ditt kort först när varan har skickats. Det är dessvärre inte möjligt att lösa in presentkort i ILVAs webbutik.

Betalning vid köp i vår fysiska butik

ILVA accepterar följande betalningsmedel:

  • Mastercard
  • Eurocard
  • Visa
  • Visa Electron
  • Maestro

Kontant betalning kan endast genomföras i våra fysiska butiker. Det går även att betala via banköverföring, men tänk på att det kan ta upp till 4 bankdagar innan betalningen registreras hos oss. Kom ihåg att ange ordernummer som referens vid banköverföring.

Betalningsvillkor

Vi kan endast behandla ditt köp när betalning har registrerats för ordern. Därför är det viktigt att du meddelar säljaren när du planerar att genomföra betalningen. Du bör vara medveten om att hela betalningen ska vara oss tillhanda innan vi kan skicka varan till butiken för avhämtning, eller innan den levereras till din hemadress med transportfirma/postpaket. Observera att betalningen ska vara registrerad hos oss senast 4 bankdagar innan avtalat leveransdatum, oavsett valt leveranssätt (avhämtning eller hemleverans). Det är dessvärre inte möjligt att betala till chaufförerna vid hemleverans med transportfirma.

Specialbeställningar läggs hos vår leverantör först när din betalning för din order har registrerats. För att undvika förseningar är det därför viktigt att du betalar omgående

4. Leverans- och avhämtningsvillkor

Villkor vid hemleverans

När du köper din vara kan du välja att få den levererad till din hemadress med ILVAs transportfirma.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är hemma under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att vara hemma måste du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 040-600 3000 senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Gäller det köp i Webshopen ber vi er vänligen kontakta webshopens kundservice på 040 600 30 01.

Om vår chaufför inte kommer inom den avtalade tidsperioden ska du meddela oss detta inom 24 timmar till vår kundtjänst på telefonnummer 040-600-3000.

Leveransvillkoren gäller både vid köp i vårt fysiska varuhus samt i webshopen på www.ilva.se

Nedanstående gäller inom postnummer 20000-29999

Ändring av leveransadress eller -tid

Om du vill ändra leveranstiden för din beställning kan du använda länken i e-postmeddelandet som skickades till dig tillsammans med orderbekräftelsen. Om du vill göra andra ändringar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Ändring av leveransadress/-tid ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Vid senare ändring kan vi behöva ta ut en ny fraktavgift och du får räkna med längre leveranstid. Vänligen kontakta oss så fort som möjligt och informera om eventuellt ändring.

Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Inbärning av varor

Vi levererar dina varor till leveransadressen på den plats som du har angivit, förutsatt att det råder fri passage. Innan vi levererar dina varor behöver du se till att det är fri och obehindrad passage till den plats i bostaden där möbeln ska placeras. Det ska vara fri passage i trappuppgång, dörröppningar, entré och liknande. Om vi inte kan leverera varan av utrymmesskäl, och den måste tas med tillbaka, behåller vi fraktavgiften, och tar dessutom ut en ny fraktavgift vid eventuell ny leverans.

Av arbetsmiljömässiga skäl får varor som väger över 70 kg endast levereras där det är möjligt att använda tekniska hjälpmedel. I annat fall får de endast levereras till det första hindret. Vi har tyvärr ingen möjlighet att separera varorna på adressen.

Om du accepterar att varorna packas upp för att underlätta inbärning sker detta på kundens ansvar. För varor som köpts i någon av våra fysiska butiker försvinner bytesrätten vid uppackning. Se avsnittet Ånger- och bytesrätt.

Observera att våra chaufförer av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Tips vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi också till våra ”Leveranstips”, där du kan läsa mer om vad du behöver känna till i samband med leverans.

Skador på inredning/bostaden

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen.

Kontroll av varan

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi med oss varan tillbaka till vårt centrallager. Observera det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska retur-behandlas.

Nedanstående gäller inom postnummer 10000–19999, 30000–99999 och 77000–99999

Leverans till postnummer 10000–19999, 30000–99999 och 77000–99999 sker med extern transportör. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp.

Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid. Har du frågor kring en leverans är du alltid välkommen att ringa till ILVA kundservice på 040-600 3000.

Har du bokat leverans med en av våra externa transportörer, Conway och har frågor kring din planerade leverans ber vi er vänligen kontakta dem direkt. Telefonnummer är följande:

  • Conway: +45 70 27 33 34

Bor du på följande postnummer 77000–99999, sker leveransen på engångspall.

Ändring av leveranstidspunkt/uteblivet mottagande av leverans

Ändring eller annullering av leveranstidspunkt/adress ska ske under varuhuset öppettider och senast 4 dagar innan avtalat datum. Vid sen ändring/annullering är vi tyvärr tvungna att ta ut en ny fraktavgift för nästa leverans. Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi ut en ny fraktavgift vid ny leverans. Vid utebliven leverans tillkommer extra leveranstid på grund av retur till centrallager samt ny transportplanering.

Om varan är skadad vid leverans

Om emballaget är skadat vid leveransen eller bär synliga tecken på att varan kan vara defekt skall kunden kvittera fraktsedeln med reservation för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan kunden neka mottagelse av varan. Om en transportskada konstateras först efter leverans skall detta reklameras snarast möjligt och inom en rimlig tid.

Skada av hem vid leverans

Om det vid leveranstillfället uppstår en skada av innehållet eller i bostaden skall detta noteras på fraktsedeln/följesedeln innan chaufförerna lämnar adressen.

Villkor vid avhämtning av varor

Vid köp i vår fysiska butik kan du välja att hämta varan i butik. Du ombeds hämta varan så snart som möjligt efter att du har mottagit ett sms/e-postmeddelande från oss om att den är klar för avhämtning.

Ändring av avhämtningsadress eller tidpunkt för avhämtning

Ändring av avhämtningsadress eller -datum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av dina varor i butiken kontrollerar att emballaget och varan är intakta. Genom att signera följesedeln godkänner du att varan är i korrekt skick, och det är inte möjligt att efteråt reklamera transportskador. Du får naturligtvis gärna öppna emballaget för att kontrollera varan innan du lämnar butiken.

Villkor vid leverans med postpaket

När du köper din vara kan du välja att få den levererad med postpaket. Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen är korrekt när ordern läggs. Om du upptäcker ett fel i adressen ska du kontakta vår kundtjänst snarast möjligt på telefonnummer 040-600 3001

Vi kan inte upplysa om ett bestämt leveransdatum, dock avsänds din order inom 5 arbetsdagar. Observera att PostNords villkor för leverans gäller om din order skickas med post.

Kontakta vänligen kundtjänst om ditt paket inte levererats på avtalad tid.

5. Förseningar

Över 97 % av våra varor levereras inom avtalad tid. Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via telefon/e-post så snart vi fått information om förseningen. När vi kontaktar dig försöker vi att komma fram till bästa möjliga lösning för dig, så att du så snabbt som möjligt får glädje av de möbler du har köpt hos oss.

Eventuellt kompensation avtalas utifrån villkoren i vår leveransgaranti.

5.1. Leveransgaranti

Om en eller flera av dina varor är mer än en vecka försenade i förhållande till avtalat leverans- eller avhämtningsdatum, ger vi dig 10 % av den försenade varans pris i kompensation.

Vi beräknar kompensation utifrån en bedömning av om förseningen betyder att du inte kan använda det som du har köpt.

Observera att vi förbehåller oss rätten att inte betala ut kompensation vid förseningar i leveransen av postpaket där förseningen beror på PostNord.

Nedan kan du se några exempel på hur kompensationen beräknas:

Exempel 1:Du har köpt en soffa för 10 000 kr och på orderbekräftelsen anges leverans- eller avhämtningsdatum. Om din vara inte är klar att levereras eller avhämtas en vecka efter utlovat datum, får du 10 % i kompensation av 10 000 kr, dvs. 1 000 kr.

Exempel 2:Du har köpt en soffa för 10 000 kr och ett bord för 5 000 kr. Bordet är klart i tid, medan soffan är försenad. Då får du 10 % av soffans pris i kompensation, dvs. 1 000 kr, men ingen kompensation för bordet.

Exempel 3:Du har köpt en dubbelsäng för 25 000 kr. Den ena halvan är klar i tid, men den andra är försenad. Du får 10 % i kompensation på hela ordern eftersom varan är köpt som en komplett dubbelsäng, dvs. 2 500 kr.

Exempel 4:Du har köpt en hyllkombination med 5 moduler för 15 000 kr. En lucka är försenad. Hyllkombinationen kan användas utan den saknade luckan, och kompensationen sätts därför till 10 % av luckans pris på 500 kr, dvs. 50 kr.

6. Annullering

Du kan naturligtvis alltid välja att annullera den del av ordern som blivit kraftigt försenad. Kompensation betalas dock endast ut om varan levereras. En kraftig försening innebär mer än 3 veckor.

Force majeure

Om det uppstår situationer som generellt förhindrar oss från att hålla leveranstiden kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta kan vara strejker, snöstormar och brand.

Vår leveransgaranti har tillämpats sedan den 15 april 2016.

Observera att det vid ånger eller byte är olika villkor beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ilva.se. ILVA reserverar sig mot eventuella prisfel.

7. Ånger- och bytesrätt

Ånger- och bytesrätt vid köp online

Du har ånger- och bytesrätt på alla varor som du har köpt i ILVAs webbutik. Ångerrätten upphör efter 14 dagar, räknat från den dag då du mottog varan. Om du har beställt flera varor i en order, som har levererats separat, upphör rätten 14 dagar efter det att du har mottagit den sista varan. Om det har gått mer än 14 dagar sedan varan mottogs och du vill utnyttja din ångerrätt eller byta varan, gäller ILVAs ”Ånger- och bytesrätt vid köp i vår fysiska butik”.

Var försiktig när du monterar och/eller tar isär dina möbler, då eventuell skada på produkten kan leda till att varans värde sjunker, vilket kan påverka hur stor andel av köpesumman som du kan få tillbaka om du vill returnera eller byta varan.

Särskilda villkor för specialbeställningar:

  • Varor som har tillverkats eller anpassats efter dina önskemål och/eller som har fått en tydlig personlig prägel, ska beställas och tillverkas hos vår leverantör speciellt för dig. Dessa varor är markerade med ”specialbeställning” på hemsidan. Så snart en specialbeställning är betald påbörjas tillverkningen. Om du ångrar ditt köp måste du därför betala en avbeställningsavgift på 25 % av priset på den avbeställda varan.

Anmälan om utnyttjande av ånger- och bytesrätt vid onlineköp

Om du vill utnyttja din ånger- eller bytesrätt ska du så snart som möjligt och senast inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan antingen kontakta någon av våra butiker personligen eller fylla i vårt standardformulär för att ångra ett köp, som du har fått per e-post. Du kan också hitta det här:Formulär för att ångra ett köp.

Du kan inte åberopa ångerrätten endast genom att neka att ta emot varan utan att först ha informerat oss om detta.

Returer

Du ska returnera din order till oss utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss om att du vill utnyttja din ångerrätt.

Du är ansvarig för varans skick tills den är återlämnad.

Formuläret för att ångra ett köp ska skrivas ut och bifogas till varan. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på 040-600 3001 eller webshop@ilva.se.

Använd den bifogade retursedeln för postpaket eller returnera till nedanstående adress och märk tydligt med ordernumret:

IDdesign A/S
Sadelmagervej 2
DK-7100 Vejle
Märkning: Ordernummer

Vi tar inte emot paket utan avtalad leverans eller paket som skickas mot postförskott.

Om originalemballaget saknas kan detta resultera i en värdeminskning, så för att vara säker på att få tillbaka hela köpesumman rekommenderar vi att varan returneras i originalemballaget.

Returer med postpaket är kostnadsfria om retursedeln används. För möbler som inte kan returneras med postpaket måste du själv stå för kostnaderna för att returnera möbeln. Kontakta vår kundtjänst för mer information.

Du kan även ångra köpet genom att lämna tillbaka varan personligen i vår butik.Du hittar adressen här.

Varans skick när du returnerar den

Du ansvarar för eventuell värdeminskning på varan som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans skick, egenskaper och funktion. Du kan med andra ord prova varan på samma sätt som om du provade den i en butik, men du får inte använda den i egentlig mening.

Om varan har provats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som begagnad, vilket betyder att du, om du vill utnyttja din ångerrätt, endast får tillbaka en del av eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsvärde.

Återbetalning av köpesumman vid onlineköp

Om du ångrar ditt köp får du tillbaka det belopp som du har betalt in till oss. I händelse av en värdeminskning som du bär ansvaret för, dras denna av från köpesumman.

Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som vi har mottagit från dig, inkl. leveranskostnader. Återbetalning av leveranskostnader gäller dock inte om du endast ångrar en del av ditt köp. Se separat avsnitt om detta. Återbetalning av leveranskostnader gäller inte heller för extrakostnader till följd av att du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick besked om ditt beslut att häva köpet. Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har bett om något annat.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte innan har presenterat bevis för att du har returnerat den.

Vid berättigad reklamation ersätter vi dig för dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid sändas tillbaka väl emballerad, och kom ihåg att be om en kvittens på att du har skickat den så att vi kan ersätta dig för dina fraktkostnader. Varor som är köpta i vår webbutik kan även bytas/returneras i våra fysiska butiker.

Ångerrätt för del av köp

Ovanstående villkor gäller även om du endast vill ångra delar av ditt köp. Du får dock ingen ersättning för leveranskostnaderna när du ångrar delar av ett köp.

Ånger- och bytesrätt vid köp i våra fysiska butiker

Vi erbjuder 30 dagars rikstäckande ånger- och bytesrätt för alla varor som köps i ILVAs butiker. De 30 dagarna gäller från det datum när du mottagit varan.

Följande punkter ska vara uppfyllda för att du ska kunna nyttja din ånger- och bytesrätt:

  • Varan ska snarast möjligt returneras till en av ILVAs adresser – alternativt kan den hämtas upp på en adress mot betalning.
  • Varan ska vara oanvänd och i obrutet originalemballage.
  • Kvitto, orderbekräftelse eller byteskvitto ska uppvisas.

Särskilda villkor för specialbeställningar:

  • Varor som har tillverkats eller anpassats efter dina önskemål och/eller som har fått en tydlig personlig prägel, ska beställas och tillverkas hos vår leverantör speciellt för dig. Dessa varor är markerade med ”specialbeställning” på orderbekräftelsen. Så snart en specialbeställning är betald påbörjas tillverkningen. Om du ångrar ditt köp måste du därför betala en avbeställningsavgift på 25 % av priset på den avbeställda varan.

Följande omfattas inte av ånger- och bytesrätten:

  • Varor köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsmodeller.

Våra villkor för reklamation är samma oavsett om du har handlat i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik www.ilva.se.

Som konsument har du enligt konsumentköplagen 36 månaders reklamationsrätt, konsumentköplagens regler om brister kan användas vid alla köp från ILVA.

Hos ILVA har vi ett nära samarbete med våra leverantörer och vi utvärderar kontinuerligt kvaliteten på alla våra varor. Vi garanterar naturligtvis kvaliteten och erbjuder dig därför långt bättre villkor än den lagstadgade reklamationsrätten. Vi erbjuder därför 36 månaders reklamationsrätt. (Omfattar dock inte trädgårdsmöbler, galleri, belysning, hemtextilier och mattor.) På utvalda varor, till exempel våra bästa madrasser, ger vi så mycket som 25 års garanti eller livstidsgaranti.

De flesta av våra varor är tillverkade av naturmaterial som kan behöva regelbunden skötsel och underhåll – annars kan varans livslängd påverkas liksom reklamationsrätten. Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår personal för råd och vägledning kring skötseln av din produkt eller så kan duläsa mer här. På så sätt får du ut så mycket som möjligt av dina möbler.

Observera att våra möbler inte är avsedda för kommersiellt bruk, där kraftigare slitage på möbler kan förväntas än vid privat bruk. Möbler som har använts för kommersiellt bruk omfattas ej av reklamationsrätten. Vi kan istället hänvisa tillIDdesign Project, som är vår affärspartner på företagsmarknaden.

8. Reklamation

Om du önskar reklamera din vara

Har du mottagit en defekt vara åtgärdas detta som utgångspunkt genom reparation eller byte av reservdel. Alternativt byter vi ut varan eller delar av den förutsatt att det ej medför orimliga kostnader för ILVA.

Då många av våra varor är specialtillverkade bör du räkna med en tidsperiod på 4–6 veckor innan eventuell reparation kan vara slutförd. Vi försöker naturligtvis alltid slutföra reklamationen så fort som möjligt.

Vill du reklamera

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt om du har haft oturen att få en defekt vara som du vill reklamera ber vi dig fylla i reklamationsformuläret.

Fyll i och skicka reklamationsformuläret

Reklamationsformuläret tas emot av vår kundtjänst, du får även en kopia på att vi mottagit ärendet. Vi behandlar din reklamation snarast möjligt.

Följande punkter ska vara uppfyllda för att vi ska ha möjlighet att behandla din reklamation:

  • Du behöver meddela oss om felet/skadan så fort det/den uppstår/noteras.
  • Varan ska omfattas av reklamationsrätten.
  • Felet ska beskrivas tydligt och bilder ska bifogas.
  • Varan ska ha behandlats/underhållits på korrekt sätt. Du ansvarar själv för att undersöka och följa upp behovet av underhåll. Misskötsel eller olämplig användning av produkten täcks ej av den allmänna konsumentköplagen eller ILVAs 36 månaders reklamationsrätt.



Observera att de flesta av våra soffor blir monterade med ett transporttyg i botten. Transporttyget avser endast att skydda soffan mot damm under transport. Tyget är därför inte tillverkat av ett slitstarkt material och kan lätt gå sönder. Det fyller ingen praktisk funktion för soffan och betraktas därför inte som ett reklamationsärende.

Om vi har tagit emot en vara i retur som vi vid mottagandet fastställer inte berättigar till reklamation, förbehåller vi oss rätten att upphäva beslutet och debitera eventuella kostnader för transport och hantering.

Om vi beslutar att inte behandla din reklamation eller avvisar reklamationen och du motsätter dig detta beslut har du möjlighet att överklaga hos konsumentombudsmannen i din kommun.

EU-kommissionens onlineplattform vid tvister kan också användas för att lämna klagomål. Den är särskilt relevant för konsumenter som är bosatta i annat EU-land. Klagomål lämnas in här: www.ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål ska du ange vår e-postadress kundservice@ilva.se eller webshop@ilva.se.