Köpvillkor

  1. Prissäkerhet
  2. Köpproces
  3. Betalning
  4. Leverans- och avhämtningsvillkor
  5. Förseninger
  6. Annullering
  7. Ånger- och og bytesrätt
  8. Reklamation
  9. Personuppgiftslagstiftning

1. Prissäkerhet

Hittar du inom 30 dagar efter ditt köp varan billigare hos oss eller i en annan butik återbetalar vi mellanskillnaden i form av presentkort.

Vad behöver du göra?

Skulle du mot förmodan hitta produkten billigare hos oss eller i annan butik efter ditt köp behöver du kontakta vår kundservice med underlag (kundservice@ilva.se 040 600 30 00 eller webshop@ilva.se 040 600 30 01), det går även bra att vända sig direkt till butiken.

Priset ska uppfylla våra villkor som du kan läsa nedan.

Villkor:

  • Köpdatum är det datum du har mottagit din vara i fysisk form, vilket vi betraktar som leverans- eller avhämtningsdatum, datumet framgår i din senaste uppdaterade orderbekräftelse. Hämtar du varan senare än datumet som framgår på orderbekräftelsen är det naturligtvis det datumet då du hämtar din vara som räknas som köpdatum.
  • Du ska vända dig till kundservice eller butiken när det nedsatta priset är aktuellt, glöm inte att ta med ditt kvitto eller orderbekräftelse.
  • Pirssäkerheten omfattar inte restpartier, köerbjudande, öppningserbjudanden, utställningsmodeller, specialbeställingar och trädgårdsmöbler mm som är nedsatta vid säsongsavslutning. Prissäkerheten omfattar heller inte servicetjänster som exempelvis leverans.
  • Gäller endast privatköp.

2. Köpprocess

I samband med köp väljer du hur du vill få din vara levererad. Du kan välja avhämtning eller leverans med ILVAs transportfirma eller postpaket. Du kan välja flera leveranssätt för samma order vid köp i vår fysiska butik.

Avhämtning

Vid köp i våra fysiska butiker kan du välja att hämta varan i vår butik.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig via e-post. Du får en avisering via sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken, så att du inte behöver åka dit i onödan. Öppettider hittar du på vår hemsida. Om tidpunkten för avhämtning är mer än 14 dagar efter köptillfället, får du en vecka före avhämtning ett statusmeddelande via e-post från oss.

Hemleverans

Du kan välja att få din vara levererad till din hemadress Priser och villkor för leverans av möbler baseras utifrån ditt postnummer. Läs mer om ILVAs leveransvillkor här. Har du frågor kring frakt och leverans oavsett postnummer är du välkommen att kontakta ILVAs kundservice på 040-600 3000 eller ILVA Webshop på 040-600 30 01

Leverans inom postnummer 20000–29999

Leveransadress och -tid (datum och ett intervall på 4–5 timmar) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen, som du får via e-post. Dagen före leverans får du ett sms/e-postmeddelande med tidsangivelse och ett intervall på 3 timmar. Du blir dessutom uppringd av vår chaufför 30 minuter före ankomst till leveransadressen.

Leverans inom postnummer 10000–19999 och 30000–76999 sker med extern transportör CONWAY till ett pris av 1.299,00 kr. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid.

Leverans inom postnummer 77000–99999 sker med extern transportör Conway, till ett pris av 3.999,00 kr. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant på engångspall med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid.

Leverans med postpaket

Vid köp online kan du välja att få din vara levererad med postpaket. När du anger leveransadress får du uppgifter om leveranstid. Orderbekräftelse med angiven leveransadress och avtalad leveranstid skickas till dig via e-post.

3. Betalning

Observera att det är olika betalningsvillkor som gäller beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ide.dk.

Betalning vid köp online

Alla betalningar sker säkert med DIBS Payment Service. Det betyder att kommunikationen är krypterad så att varken ILVA eller andra kan fånga upp dina kort- och kontouppgifter. DIBS betalningslösningar är godkända av de internationella kortutgivarna enligt den nya PCI-certifieringen (Payment Card Industry). Det är din garanti för att du kan känna dig säker när du handlar på www.ilva.se.

Vid köptillfället genomför vi en reservation på ert betalkort. Debitering genomförs när varan är skickad.

I ILVAs webbshop kan du betala med:

  • VISA
  • MasterCard

Beloppet dras från ditt kort först när varan har skickats. Det är dessvärre inte möjligt att lösa in presentkort i ILVAs webbutik.

Betalning vid köp i vår fysiska butik

ILVA accepterar följande betalningsmedel:

  • VISA
  • MasterCard
  • EuroCard
  • VISA Electron
  • Maestro
  • Presentkort utställt av ILVA
  • Delbetalning - klicka här för att se mer

Kontant betalning kan endast genomföras i vår fysiska butik. Det går även att betala via banköverföring, men tänk på att det kan ta upp till 4 bankdagar innan betalningen registreras hos oss. Kom ihåg att ange ordernummer som referens vid banköverföring.

Ett presentkort från ILVA är en värdehandling utan personlig identifikation. Det innebär att om du haft oturen att förlora ditt presentkort kan det oavsett orsak ej spärras eller ersättas. ILVA kan inte identifiera ägaren av kortet. Personen som har tillgång till kortet kan alltid lösa in det.

Betalningsvillkor

Vi kan endast behandla ditt köp när betalning har registrerats för ordern. Därför är det viktigt att du meddelar säljaren när du planerar att genomföra betalningen. Du bör vara medveten om att hela betalningen ska vara oss tillhanda innan vi kan skicka varan till butiken för avhämtning, eller innan den levereras till din hemadress med transportfirma/postpaket. Observera att betalningen ska vara registrerad hos oss senast 4 bankdagar innan avtalat leveransdatum, oavsett valt leveranssätt (avhämtning eller hemleverans). Det är dessvärre inte möjligt att betala till chaufförerna vid hemleverans med transportfirma.

Specialbeställningar läggs hos vår leverantör först när din betalning för din order har registrerats. För att undvika förseningar är det därför viktigt att du betalar omgående. Leveranstiden är endast ett riktmärke och kan variera efter leverantörens produktionskapacitet.Inom 7 arbetsdagar efter betalning av specialbeställd meddelas en bekräftad leveranstidpunkt.

Observera att det vid ånger eller byte är olika villkor beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ilva.se.

ILVA reserverar sig mot eventuella prisfel.

4. Leverans- och avhämtningsvillkor

Vi vill göra dig uppmärksam på att olika leverans- och avhämtningsvillkor gäller beroende på om du handlar i fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se.

Vi levererar endast till adresser inom Sveriges gränser, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

Det är viktigt att du avtalar leverans i förbindelse med ditt köp då en eventuellt avtalad leverans måste stå på din order för att vara giltig. Detta omfattar inte leverans med postpaket som automatiskt skickas till ditt närmaste postombud i enlighet med de förväntade sändningsdatumen på din orderbekräftelse.

Leverans med speditören RTC (inom Skåne)

När du gör ett köp via fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se kan du välja att få dina varor levererade till din hemadress med speditören RTC på uppdrag av ILVA.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att närvara måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 och webbshoppen på +46 40 600 30 01.

Observera att chaufförerna av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Om speditören inte anländer inom avtalad tidsperiod ska du meddela ditt försäljningsställe detta inom 24 timmar.

ILVA måste erhålla betalning för valda leveranssätt och tillvalstjänster senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller leveransdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Om du önskar att genomföra en ändring gällande leveransdatum och leveranstid på egen hand kan du använda länken i e-postmeddelandet som skickades till dig tillsammans med din orderbekräftelse.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi med oss varan tillbaka till vårt centrallager. Observera det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Tips vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi också till våraleveranstips, där du kan läsa mer om vad du behöver känna till i samband med leverans.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 20000-25999)

Pris: 399 kr.

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppkommer på fraktpersonalens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med detta leveranssätt levereras dina möbler omonterade och i emballage.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

Tillvalstjänster för leverans till trottoarkanten

1. Leverans lördag

Pris: +150 kr.

Önskar du leverans på en lördag kan detta köpas till när du väljer leverans till trottoarkanten.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

Gratis leverans av säng till trottoarkanten

När du köper säng för 4 500 kr eller mer i den fysiska butiken eller i vår webbshop ilva.se bjuder vi på leverans till trottoarkanten. Vid köp i den fysiska butiken dras leveranskostnaden av vid beställningstillfället. Vid köp i vår webbshop ber vi dig vänligen att kontakta webbshoppens kundservice för justering av leveranskostnaden då vårt system inte kan dra av leveranskostnaden automatiskt.

Leverans med inbärning (postnummer 20000-29999)

Pris: 599 kr.

Dina möbler som understiger 70 kg per enhet levereras och placeras på anvisad plats i hemmet. Med detta leveranssätt levereras dina möbler omonterade och i emballage. Önskas leverans och inbärning av dina tunga möbler, vänligen läs avsnitt om expressleverans.

Tillvalstjänster för leverans med inbärning

1. Leverans lördag

Pris: +150 kr.

Önskar du leverans på en lördag kan detta köpas till.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

2. Montering av en möbel

Pris: +500 kr.

Din nya möbel blir levererad av två fraktpersoner som bär in möbeln och monterar den. Önskas där ytterligare monteringshjälp är tilläggspriset SEK 500,00 per enhet.
Observera: Denna tillvalstjänst gäller endast montering av soffa, bäddsoffa, fåtölj och säng. Denna tillvalstjänst kan ej köpas för möbler som väger mer än 70 kg per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

3. Bortforsling av en motsvarande möbel

Pris: +850 kr.

Din nya möbel blir levererad av två fraktpersoner till anvisad plats i hemmet. Fraktpersonerna forslar bort motsvarande möbel som vi levererar. Det enda du behöver göra är att demontera möbeln.
Observera: Denna tillvalstjänst kan ej köpas för möbler som väger mer än 70 kg per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

Leverans med speditören Conway (utanför Skåne)

När du gör ett köp via fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se kan du välja att få dina varor levererade till din hemadress med speditören Conway på uppdrag av ILVA.

Leverans bokas till en specifik vecka med ILVA. Därefter planerar speditören leveransdag och leveranstid. Leveranserna sker måndag till fredag med helger och danska helgdagar undantaget. Speditören aviserar dig dagen innan leveransen ska ske via sms eller e-post med närmare leveransinformation. Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveransvecka är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under aviserat leveransdatum och tidsperiod för leverans. Om du inte har möjlighet att närvara eller annars önska ändra leveransvecka måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 och webbshoppen på +46 40 600 30 01.

Det är viktigt att du tar kontakt med ILVA och avtalar leverans i förbindelse med ditt köp då en eventuellt avtalad leverans måste stå på din order för att vara giltig.

ILVA måste erhålla betalning för leverans senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Om du önskar ändra leveransadress eller leveransvecka måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar speditören med sig varan tillbaka till sitt transportlager för vidare transport till vårt centrallager. Observera att det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 10000-19999 och 30000-76999)

Pris: 1 299 kr.

Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum till trottoarkanten med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp.

Om du har avtalat leveransvecka med ILVA och önskar närmare leveransinformation, vänligen kontakta speditören direkt på +45 70 27 33 34.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 77000-99999)

Pris: 3 999 kr.

Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum till trottoarkanten med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Ditt köp levereras på en engångspall.

Om du har avtalat leveransvecka med ILVA och önskar närmare leveransinformation, vänligen kontakta speditören direkt på +45 70 27 33 34.

Avhämtning i fysisk butik

Vid köp i vår fysiska butik och i vår webbshop ilva.se kan du välja att hämta varan i butik. Du ombeds att hämta varan så snart som möjligt efter att du har mottagit ett sms eller e-postmeddelande från oss om att ditt köp är klart för avhämtning.

Vänligen observera att köp i fysisk butik ska hämtas inom 14 dagar fr.o.m. datum för avisering. Köp gjorda i vår webbshop ilva.se ska hämtas inom 7 dagar fr.o.m. avisering.

Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av dina varor i butiken kontrollerar att emballaget och varorna är intakta. Genom att signera följesedeln godkänner du att varan är i korrekt skick, och avsäger dig rätten att reklamera transportskador. Du får naturligtvis öppna emballaget för att kontrollera varan innan du lämnar butiken.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller avhämtningsdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Expressleverans

Varor kan levereras i löpet av kort tid från vårt varuhus med expresstransport. Vi ombesörjer gärna för bokning. Betalning för transporten sker i samband med bokning.

Observera: Denna tjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att närvara måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00.

Observera att chaufförerna av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Om speditören inte anländer inom avtalad tidsperiod ska du meddela den fysiska butiken detta inom 24 timmar.

Utställningsexemplar från varuhuset kan endast levereras med expressleverans. Inbärning av tunga möbler kan endast ske med expressleverans.

ILVA måste erhålla betalning för valt leveranssätt senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Om du önskar mer information gällande expressleverans, vänligen kontakta den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 eller kundservice@ilva.se.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller leveransdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar speditören med sig varan tillbaka till sitt transportlager för vidare transport till ILVA. Observera att det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Leverans med postpaket

Pris: 79 kr.

Heminredningsprodukter (galleri, lampor, brukskonst, textilier) levereras med PostNord för endast 79 kr*. Var uppmärksam på att det är PostNords generella avtalsvillkor för postpaket som gäller för din försändelse.

Om du har beställt mer än en produkt, kan din order möjligtvis delas upp i flera försändelser, antingen om varorna är för stora eller tunga att skickas tillsammans, eller om varorna kommer från olika lager. Vi kan inte garantera att försändelserna anländer samma dag. Med detta leveranssätt skickas din order automatiskt till ditt närmaste postombud och i enlighet med de förväntade sändningsdatum som framgår i din orderbekräftelse.

Har du frågor angående din försändelse med PostNord är du välkommen att kontakta ditt försäljningsställe.

*Observera: Enskilda produkter av mer ömtålig karaktär, som exempelvis speglar, kan inte levereras med PostNord och måste därför levereras på annat sätt vilket kan medföra ytterligare leveranskostnader. Vid beställning av berörda varor kommer den exakta leveranskostnaden att vara angiven.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska du kontakta ditt försäljningsställe så snart som möjligt och inom skälig tid. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av leveransadress, leveranssätt eller försändelsedatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

5. Förseningar

Över 97 % av våra varor levereras inom avtalad tid. Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via telefon/e-post så snart vi fått information om förseningen. När vi kontaktar dig försöker vi att komma fram till bästa möjliga lösning för dig, så att du så snabbt som möjligt får glädje av de möbler du har köpt hos oss.

Om det uppstår en väsentlig försening på din order har du naturligvis möjlighet att annullera den försenade delen av din order. En väsentlig försening är mer än 3 veckor. Under särskilda förhållanden som hindrar oss att leverera i korrekt avtalad tid kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta är strejk, snöstorm och brand.

Vår tidigare service leveransgaranti är avskaffad från 15/9-2018. Köp genomförda förre detta datum omfattas dock av leveransgarantin.

6. Annullering

Du kan naturligtvis alltid välja att annullera den del av ordern som blivit kraftigt försenad. Kompensation betalas dock endast ut om varan levereras. En kraftig försening innebär mer än 3 veckor.

Force majeure

Om det uppstår situationer som generellt förhindrar oss från att hålla leveranstiden kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta kan vara strejker, snöstormar och brand.

7. Ånger- och bytesrätt

Ånger- och bytesrätt vid köp online

Du har ånger- och bytesrätt på alla varor som du har köpt i ILVAs webbutik. Ångerrätten upphör efter 14 dagar, räknat från den dag då du mottog varan. Om du har beställt flera varor i en order, som har levererats separat, upphör rätten 14 dagar efter det att du har mottagit den sista varan. Om det har gått mer än 14 dagar sedan varan mottogs och du vill utnyttja din ångerrätt eller byta varan, gäller ILVAs ”Ånger- och bytesrätt vid köp i vår fysiska butik”.

Var försiktig när du monterar och/eller tar isär dina möbler, då eventuell skada på produkten kan leda till att varans värde sjunker, vilket kan påverka hur stor andel av köpesumman som du kan få tillbaka om du vill returnera eller byta varan.

Särskilda villkor för specialbeställningar:

  • Varor som har tillverkats eller anpassats efter dina önskemål och/eller som har fått en tydlig personlig prägel, ska beställas och tillverkas hos vår leverantör speciellt för dig. Dessa varor är markerade med ”specialbeställning” på hemsidan. Så snart en specialbeställning är betald påbörjas tillverkningen. Om du ångrar ditt köp måste du därför betala en avbeställningsavgift på 25 % av priset på den avbeställda varan.
  • Leveranstiden är endast ett riktmärke och kan variera efter leverantörens produktionskapacitet.
  • Inom 7 arbetsdagar efter betalning av specialbeställd meddelas en bekräftad leveranstidpunkt.

Anmälan om utnyttjande av ånger- och bytesrätt vid onlineköp

Om du vill utnyttja din ånger- eller bytesrätt ska du så snart som möjligt och senast inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan antingen kontakta någon av våra butiker personligen eller fylla i vårt standardformulär för att ångra ett köp, som du har fått per e-post. Du kan också hitta det här:Formulär för att ångra ett köp.

Du kan inte åberopa ångerrätten endast genom att neka att ta emot varan utan att först ha informerat oss om detta.

Returer

Du ska returnera din order till oss utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss om att du vill utnyttja din ångerrätt.

Du är ansvarig för varans skick tills den är återlämnad.

Formuläret för att ångra ett köp ska skrivas ut och bifogas till varan. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på 040-600 3001 eller webshop@ilva.se.

Använd den bifogade retursedeln för postpaket eller returnera till nedanstående adress och märk tydligt med ordernumret:

IDdesign A/S
Sadelmagervej 2
DK-7100 Vejle
Märkning: Ordernummer

Vi tar inte emot paket utan avtalad leverans eller paket som skickas mot postförskott.

Om originalemballaget saknas kan detta resultera i en värdeminskning, så för att vara säker på att få tillbaka hela köpesumman rekommenderar vi att varan returneras i originalemballaget.

Returer med postpaket är kostnadsfria om retursedeln används. För möbler som inte kan returneras med postpaket måste du själv stå för kostnaderna för att returnera möbeln. Kontakta vår kundtjänst för mer information.

Du kan även ångra köpet genom att lämna tillbaka varan personligen i vår butik.Du hittar adressen här.

Varans skick när du returnerar den

Du ansvarar för eventuell värdeminskning på varan som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans skick, egenskaper och funktion. Du kan med andra ord prova varan på samma sätt som om du provade den i en butik, men du får inte använda den i egentlig mening.

Om varan har provats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som begagnad, vilket betyder att du, om du vill utnyttja din ångerrätt, endast får tillbaka en del av eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsvärde.

Återbetalning av köpesumman vid onlineköp

Om du ångrar ditt köp får du tillbaka det belopp som du har betalt in till oss. I händelse av en värdeminskning som du bär ansvaret för, dras denna av från köpesumman.

Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som vi har mottagit från dig, inkl. leveranskostnader. Återbetalning av leveranskostnader gäller dock inte om du endast ångrar en del av ditt köp. Se separat avsnitt om detta. Återbetalning av leveranskostnader gäller inte heller för extrakostnader till följd av att du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick besked om ditt beslut att häva köpet. Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har bett om något annat.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte innan har presenterat bevis för att du har returnerat den.

Vid berättigad reklamation ersätter vi dig för dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid sändas tillbaka väl emballerad, och kom ihåg att be om en kvittens på att du har skickat den så att vi kan ersätta dig för dina fraktkostnader. Varor som är köpta i vår webbutik kan även bytas/returneras i våra fysiska butiker.

Ångerrätt för del av köp

Ovanstående villkor gäller även om du endast vill ångra delar av ditt köp. Du får dock ingen ersättning för leveranskostnaderna när du ångrar delar av ett köp.

Ånger- och bytesrätt vid köp i våra fysiska butiker

Vi erbjuder 30 dagars rikstäckande ånger- och bytesrätt för alla varor som köps i ILVAs butiker. De 30 dagarna gäller från det datum när du mottagit varan.

Följande punkter ska vara uppfyllda för att du ska kunna nyttja din ånger- och bytesrätt:

  • Varan ska snarast möjligt returneras till en av ILVAs adresser – alternativt kan den hämtas upp på en adress mot betalning.
  • Varan ska vara oanvänd och i obrutet originalemballage.
  • Kvitto, orderbekräftelse eller byteskvitto ska uppvisas.

Särskilda villkor för specialbeställningar:

  • Varor som har tillverkats eller anpassats efter dina önskemål och/eller som har fått en tydlig personlig prägel, ska beställas och tillverkas hos vår leverantör speciellt för dig. Dessa varor är markerade med ”specialbeställning” på orderbekräftelsen. Så snart en specialbeställning är betald påbörjas tillverkningen. Om du ångrar ditt köp måste du därför betala en avbeställningsavgift på 25 % av priset på den avbeställda varan.

Följande omfattas inte av ånger- och bytesrätten:

  • Varor köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsmodeller.

Våra villkor för reklamation är samma oavsett om du har handlat i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik www.ilva.se.

Som konsument har du enligt konsumentköplagen 36 månaders reklamationsrätt, konsumentköplagens regler om brister kan användas vid alla köp från ILVA.

Hos ILVA har vi ett nära samarbete med våra leverantörer och vi utvärderar kontinuerligt kvaliteten på alla våra varor. Vi garanterar naturligtvis kvaliteten och erbjuder dig därför långt bättre villkor än den lagstadgade reklamationsrätten. Vi erbjuder därför 36 månaders reklamationsrätt. (Omfattar dock inte trädgårdsmöbler, galleri, belysning, hemtextilier och mattor.) På utvalda varor, till exempel våra bästa madrasser, ger vi så mycket som 25 års garanti eller livstidsgaranti.

De flesta av våra varor är tillverkade av naturmaterial som kan behöva regelbunden skötsel och underhåll – annars kan varans livslängd påverkas liksom reklamationsrätten. Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår personal för råd och vägledning kring skötseln av din produkt eller så kan duläsa mer här. På så sätt får du ut så mycket som möjligt av dina möbler.

Observera att våra möbler inte är avsedda för kommersiellt bruk, där kraftigare slitage på möbler kan förväntas än vid privat bruk. Möbler som har använts för kommersiellt bruk omfattas ej av reklamationsrätten. Vi kan istället hänvisa tillIDdesign Project, som är vår affärspartner på företagsmarknaden.

8. Reklamation

Om du önskar reklamera din vara

Har du mottagit en defekt vara åtgärdas detta som utgångspunkt genom reparation eller byte av reservdel. Alternativt byter vi ut varan eller delar av den förutsatt att det ej medför orimliga kostnader för ILVA.

Då många av våra varor är specialtillverkade bör du räkna med en tidsperiod på 4–6 veckor innan eventuell reparation kan vara slutförd. Vi försöker naturligtvis alltid slutföra reklamationen så fort som möjligt.

Vill du reklamera

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt om du har haft oturen att få en defekt vara som du vill reklamera ber vi dig fylla i reklamationsformuläret.

Fyll i och skicka reklamationsformuläret

Reklamationsformuläret tas emot av vår kundtjänst, du får även en kopia på att vi mottagit ärendet. Vi behandlar din reklamation snarast möjligt.

Följande punkter ska vara uppfyllda för att vi ska ha möjlighet att behandla din reklamation:

  • Du behöver meddela oss om felet/skadan så fort det/den uppstår/noteras.
  • Varan ska omfattas av reklamationsrätten.
  • Felet ska beskrivas tydligt och bilder ska bifogas.
  • Varan ska ha behandlats/underhållits på korrekt sätt. Du ansvarar själv för att undersöka och följa upp behovet av underhåll. Misskötsel eller olämplig användning av produkten täcks ej av den allmänna konsumentköplagen eller ILVAs 36 månaders reklamationsrätt.



Observera att de flesta av våra soffor och fåtöljer blir monterade med ett transporttyg i botten. Transporttyget avser endast att skydda soffan mot damm under transport. Tyget är därför inte tillverkat av ett slitstarkt material och kan lätt gå sönder. Det fyller ingen praktisk funktion för soffan och betraktas därför inte som ett reklamationsärende.

Om vi har tagit emot en vara i retur som vi vid mottagandet fastställer inte berättigar till reklamation, förbehåller vi oss rätten att upphäva beslutet och debitera eventuella kostnader för transport och hantering.

Om vi beslutar att inte behandla din reklamation eller avvisar reklamationen och du motsätter dig detta beslut har du möjlighet att överklaga hos konsumentombudsmannen i din kommun.

EU-kommissionens onlineplattform vid tvister kan också användas för att lämna klagomål. Den är särskilt relevant för konsumenter som är bosatta i annat EU-land. Klagomål lämnas in här: www.ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål ska du ange vår e-postadress kundservice@ilva.se eller webshop@ilva.se.

9. Personuppgiftslagstiftning

IDdesign A/S, Damvej 9, 8471 Sabro, CVR NR. 28505108, är dataansvarig för de upplysningar du ger till ILVA. Vi ser till att förvaringen och behandlingen av dina personupplysningar sker i överrensstämmelse med gällande lagstiftning.

När du handlar hos ILVA, samlar vi in och behandlar dina upplysningar

Vi använder oss av din vanliga data som namn, adress och kontaktupplysningar för att kunna behandla dina beställningar och sparar dem i vårt system. Vi använder endast din e-mailadress för att genomföra din beställning och för att genomföra kundundersökningar. Om du vill motta vårt nyhetsbrev krävs ett särskilt samtyckande från dig.

Vi använder inte ditt telefonnummer för att kontakta dig för försäljning. Vi kontaktar dig endast via telefon om det är problem med din beställning och/eller för att ge besked angående leverering.

Dina kreditkorts uppgifter krypteras och sänds direkt till vår betalningsleverantör och sparas därmed inte i ILVAs system. Vi använder nordens största online betalningsleverantör, DIBS Payment Service.

Behandling av dina personuppgifter är nödvändig för att slutföra din beställning, vilket är enligt lag. Vi sparar din data i 5 år efter ditt köp. Om du tar ett lån via ILVAs finansiella samarbetspartners sker detta helt utanför ILVA och endast med ILVAs finansiella samarbetspartner. ILVA har inte tillgång till denna data.

Vi förvarar din data under en relevant tidsperiod och enligt det tidsrum som lagen kräver, exempelvis för reklamationsrätten enligt köplagen.

När du använder vår hemsida, samlar vi in och behandlar dina upplysningar

När du använder vår hemsida placerar vi ut cookies. Du kan läsa mer om cookies här. ILVA får löpande statistiska upplysningar från våra databehandlare, (leverantören av våra nätbaserade tjänster) angående besökarna till vår sajt. Det är dock inte möjligt att identifiera enskilda personer utifrån dessa upplysningar.

När du surfar på internet lämnar du ett ”elektroniskt spår” efter dig. Det avslöjar, var på vår sajt du har varit. När du har besökt ilva.se, kommer vi veta följande om dig:

  • Vilka sidor du har tittat på och när
  • Vilken webbläsare du använder
  • Vilken IP-adress du har

Vi använder de tekniska upplysningarna för att ta reda på hur våra besökare beter sig för att hitta information på vår sajt. Till exempel kan vi se om de startar besöket på startsidan och sedan klickar sig vidare, eller om besökarna kommer in på en av undersidorna på sajten först, då efter exempelvis en sökning på internet.

Om du chattar med oss på vår hemsida, kommer chatthistoriken raderas inom ett dygn.

Vem har åtkomst till upplysningarna?

Det är enbart personer från IDdesign A/S samt den ansvarige hos vår databehandlare som ovannämnd data överlämnas till. Dina upplysningar kommer aldrig säljas till tredjepart. De ges endast vidare i den grad det är nödvändigt för att kunna hålla vårt avtal. Exempelvis för att kunna leverera dina varor via vår transportfirma eller genom korrigering av en reklamation med hjälp av en reparatör.

Din personliga data kan komma att användas i polisärenden, i fall då exempelvis falska betalningar anmälts. Vi lämnar ut kontoupplysningar och andra personliga upplysningar när vi anser det nödvändigt för att följa gällande lagstiftning och för att undgå lurendrejeri och bedrägeri exempelvis när det gäller kreditkort.

Dina rättigheter som datasubjekt

Som registrerad har du följande rättigheter, som du alltid har möjlighet att tillämpa gentemot IDdesign

  • Du har rätt till att få information kring vilka personuppgifter vi behandlar om dig.
  • Du har rätt till att få de personuppgifter vi har registrerade om dig rättade och uppdaterade.
  • Du har rätt till att få de personupplysningar vi har registrerade om dig borttagna. Om du vill ha dina upplysningar raderade, raderar vi alla upplysningar som vi inte enligt lag måste spara.

Önskar du använda din rätt till insyn, korrekta och aktuella upplysning eller få dina uppgifter raderade, kan du maila oss på persondata@iddesign.dk

Säkerhet

Vi skyddar dina personuppgifter och har satt upp interna regler kring informationssäkerhet, som innehåller instruktioner och åtgärder, som beskyddar dina personupplysningar mot oauktoriserat offentliggörande och mot att utomstående får tillgång eller kännedom om dina uppgifter. Vi har fasta förfaranden för att skydda dina uppgifter. För att undvika dataförluster tar vi löpande backuper av vår data. Vi skyddar även konfidentialiteten och äktheten av din data med hjälp av kryptering.

Vid händelse av ett säkerhetsöverträdande som innebär en hög risk för att du ska drabbas för, ID-stöld, ekonomisk förlust eller annan väsentlig olägenhet, kommer vi informera dig om säkerhetsrisken så snart som möjligt.

Om du har frågor kring ovanstående, är du välkommen att kontakta oss på webshop@ilva.se.

Klagomål

Du har möjlighet att klaga över vår behandling av dina personupplysningar till Datainspektionen. Se kontaktupplysningar och mer om hur klagomålet går till här: https://www.datainspektionen.se/