Köpevillkor

  1. Prissäkerhet
  2. Köpprocess
  3. Betalning
  4. Villkor vid leverans och avhämtning
  5. Leveransformer
  6. Förseningar
  7. Annullering
  8. Obegränsad returrätt
  9. 90 nätters bytesrätt/sömngaranti
  10. Reklamation
  11. Integritetspolicy

1. Prissäkerhet

Om du har handlat en vara hos ILVA, och inom 30 dagar fr.o.m. avlämning av varan, hittar denna vara till ett billigare pris hos ILVA eller i en annan butik, så återbetalar vi mellanskillnaden i form av ett presentkort.

1.1. Vad behöver du göra?

Skulle du mot förmodan hitta produkten billigare hos oss eller i annan butik efter ditt köp behöver du kontakta vår kundservice med underlag eller så kan du vända dig direkt till fysisk butik. Kontakta kundservice

1.1.1. Villkor för prissäkerhet

  • Köpdatum är det datum du har mottagit din vara i fysisk form, vilket vi betraktar som leverans- eller avhämtningsdatum, datumet framgår i din senaste uppdaterade orderbekräftelse. Hämtar du varan senare än datumet som framgår på orderbekräftelsen är det naturligtvis det datumet då du hämtar din vara som räknas som köpdatum.
  • Du ska vända dig till kundservice eller butiken när det nedsatta priset är aktuellt, glöm inte att ta med ditt kvitto eller orderbekräftelse.
  • Prissäkerheten omfattar inte restpartier, köerbjudande, öppningserbjudanden, utställningsmodeller, specialbeställingar och trädgårdsmöbler mm som är nedsatta vid säsongsavslutning. Prissäkerheten omfattar heller inte servicetjänster som exempelvis leverans.
  • Gäller endast privatköp.

2. Köpprocess

I samband med köp väljer du hur du vill få din vara levererad. Du kan välja avhämtning eller leverans med ILVAs transportfirma eller postpaket. Du kan välja flera leveranssätt för samma order vid köp i vår fysiska butik.

2.1 Avhämtning i butik

I samband med köp hos ILVA kan du välja att hämta din order i någon av våra fysiska butiker.

2.1.1 Order för avhämtning vid köp i fysisk butik

Om du väljer att handla i våra fysiska butiker har du möjlighet att välja i vilken butik din order ska hämtas i. I samband med ditt köp blir du kund hos ILVA.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig med e-post. Du får en avisering med sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken. Öppettider hittar du på vår hemsida.

Du har möjlighet att hämta din order inom 7 dagar från och med att du mottagit den första aviseringen, därefter hävs din reservation. Vi skickar därefter inte ut fler aviseringar.

Om tidpunkten för avhämtning är mer än 14 dagar från köpedatumet skickar vi ut ett statusbesked med e-post en vecka innan avhämtningsdagen.

2.1.2. Order för avhämtning vid köp på ilva.se

Om du handlar på ilva.se kan du välja att hämta din order i någon av våra fysiska butiker. I samband med köp blir du kund hos ILVA.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig med e-post. Du får en avisering med sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken. Öppettider hittar du på vår hemsida.

Om tidpunkt för avhämtning är mer än 14 dagar från köpedatumet skickar vi ut ett statusbesked med e-post en vecka innan avhämtningsdagen.

Om du handlar online och väljer att hämta din order i någon av våra fysiska butiker är ordern reserverad för avhämtning i 7 dagar från och med att du mottagit din första avisering, efter detta hävs reservationen.

2.1.3 Reservation av en produkt vid avhämtning och betalning i fysisk butik

Vid köp på ilva.se har du möjlighet att reservera en vara för avhämtning i någon av våra fysiska butiker, om varan finns tillgänglig i den valda butikens lager.

Du får ett e-postmeddelande eller sms inom 1 timme (under butikens öppettider) när reservationen är klar för avhämtning. Du behöver hämta din order under butikens öppettider den dag du mottagit din avisering eller inom de två efterföljande dagarna. Därefter annulleras din order och reservation. Vi skickar inte ut fler aviseringar efter det. Vid avhämtning av reservation ska du visa den avisering du mottagit via e-post eller sms till någon av våra medarbetare i butik.

2.2. Hemleverans

Du kan välja att få din vara levererad till din hemadress. Priser och villkor för leverans av möbler baseras utifrån ditt postnummer. Även transport utanför fastlandet inom Sverige är ofta möjligt, då genom fast broförbindelse eller färja med kapacitet för större varutransporter. Har du frågor kring frakt och leverans oavsett postnummer är du välkommen att kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice

2.2.1. Leverans inom postnummer 20000-29999 (zon 1)

Leveransadress och -tid (datum och ett intervall på 5–8 timmar) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen, som du får via e-post. Dagen före leverans får du ett sms/e-postmeddelande med tidsangivelse och ett intervall på 3 timmar. På leveransdagen ringer chauffören cirka 30 minuter innan ankomst från ett danskt telefonnummer.

2.2.2. Leverans inom postnummer 10000-19999, 30000-76999 (zon 2)

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

2.2.3 Leverans inom postnummer 77000-99999 (zon 3)

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

2.3. Leverans till postombud

Vid köp online kan du välja att få din vara levererad med postpaket. När du anger leveransadress får du uppgifter om leveranstid. Orderbekräftelse med angiven leveransadress och avtalad leveranstid skickas till dig via e-post.

3. Betalning

Observera att det är olika betalningsvillkor som gäller beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ilva.se.

3.1. Prisfel i fysisk butik och på ilva.se

Om en vara eller tjänst är såld till ett uppenbart prisfel, och vi kan bevisa att du som köpare hade kännedom eller borde ha haft kännedom att det har rört sig om ett fel, så förbehåller vi oss rätten att annullera köpeavtalet. Om olyckan är framme och en vara är slutsåld, så kommer vi fortast möjligt att kontakta dig för en lösning.

3.2. Betalning vid köp på ilva.se

Vi använder säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalningar. Alla betalningar sker säkert med DIBS Payment Service. Det betyder att kommunikationen är krypterad så att varken ILVA eller andra kan fånga upp dina kort- och kontouppgifter. DIBS betalningslösningar är godkända av de internationella kortutgivarna enligt den nya PCI-certifieringen (Payment Card Industry). Det är din garanti för att du kan känna dig säker när du handlar på www.ilva.se.

3.2.1. Betalningssätt på ilva.se

På ilva.se kan du betala på följande vis:

  • Betalkort (VISA, MasterCard, Maestro, VISA Electron)
  • Presentkort utställt av ILVA

3.2.2. Betalningsprocess på ilva.se

När du beställer på ilva.se reserveras i första hand köpesumman på betalkortet som du anger i utcheckningen och efter genomförd beställning. När beställningen sedan ska avlämnas debiteras köpesumman på betalkortet. Om vi mot förmodan inte lyckas genomföra debiteringen på betalkortet, skickar vi efterföljande ut en faktura till dig.

3.3. Betalning vid köp i fysisk butik

I fysisk butik kan du välja att betala kontant upp till ett maximalt belopp om 40.000 SEK eller med betalkort. Det går även att betala med banköverföring till ILVAs PlusGiro 5 77 52-8 (ange ditt försäljningsordernummer som meddelande när du betalar).

3.3.1. Betalningssätt i fysisk butik

I fysisk butik kan du betala på följande vis:

  • Kontanter (maximalt belopp 49.999 SEK)
  • Betalkort (VISA, MasterCard, EuroCard, Maestro, VISA Electron)
  • Presentkort utställt av ILVA
  • Delbetalning - klicka här för att läsa mer
  • Banköverföring till ILVAs PlusGiro 5 77 52-8 (ange försäljningsordernummer som meddelande när du betalar)

3.3.2. Om presentkort

Presentkort från ILVA är en värdehandling utan personlig identifikation. Det innebär att om du haft oturen att förlora ditt presentkort kan det oavsett orsak ej spärras eller ersättas. ILVA kan inte identifiera ägaren av kortet. Personen som har tillgång till kortet kan alltid lösa in det.

3.4. Betalningsvillkor

Vi kan endast behandla ditt köp och därtill avlämna köpet, när betalning har registrerats för och på ordern. Därför är det viktigt att du meddelar säljaren när du planerar att genomföra betalningen. Du bör vara medveten om att hela betalningen ska vara oss tillhanda innan vi kan skicka varan till butiken för avhämtning, eller innan den levereras. Observera att betalningen ska vara registrerad hos oss senast 4 bankdagar innan avtalat leveransdatum, oavsett vald leveransform (avhämtning, postpaket eller hemleverans). Det är dessvärre inte möjligt att betala till chaufförerna vid hemleverans med transportör.

Specialbeställningar läggs hos vår leverantör först när din betalning för din order har registrerats. För att undvika förseningar är det därför viktigt att du betalar omgående. Leveranstiden är endast ett riktmärke och kan variera efter leverantörens produktionskapacitet. Inom 7 arbetsdagar efter betalning av specialbeställd vara meddelas en bekräftad leveranstidpunkt.

4. Villkor vid leverans och avhämtning

När du köper varor i fysisk butik eller på ilva.se så kan du välja att få varorna hemlevererade alternativt hämta dessa i fysisk butik eller få dessa skickade till ett postombud. Detta omfattar dock inte varor som finns på lager i fysisk butik, utställningsvaror och outletvaror – se separat avsnitt om ”Leverans av utställningsvaror och outletvaror” under avsnittet ”Leveransformer”.

Olika villkor samt leveransformer gäller för olika leveranszoner, nedan är dessa zoner specificerade. Leverans till postombud erbjuds till hela Sverige.

Zon 1: postnummer 20000-29999

Zon 2: postnummer 10000-19999, 30000-76999

Zon 3: postnummer 77000-99999

Vi levererar endast till adresser inom Sverige, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

4.1. Villkor vid leverans med inbärning och leverans till trottoarkant inom zon 1

Det är ditt ansvar att den avtalade leveransadressen, kontaktuppgifter samt leveranstidpunkten är korrekt, och att du är hemma under den avtalade tidsperioden. Om du inte kan vara hemma, ska du kontakta vår kundservice senast 4 arbetsdagar innan det avtalade leveransdatumet.Kontakta kundservice

Om chauffören inte har ankommit inom det avtalade tidsintervallet, ska du likaledes meddela detta inom 24 timmar till vår kundservice.Kontakta kundservice

4.1.1 Ändring av leveransadress eller leveranstidpunkt

Om du önskar ändra tidpunkten för en leverans, kan du använda dig av länken i det e-postmeddelande du har fått skickat tillsammans med din orderbekräftelse. Om du önskar göra andra ändringar ombeds du kontakta vår kundservice. Ändring av leveransadress eller leveranstidpunkt ska ske senast 4 arbetsdagar innan den avtalade leveranstidpunkten. Vid senare ändring debiteras en ny leveranskostnad och du får räkna med extra leveranstid p.g.a. hantering. När du har gjort en ändring får du en ny orderbekräftelse från oss.

4.1.2. Leverans med inbärning

Vi avlämnar dina varor på anvisad plats på adressen, som du har bestämt – förutsatt att där är fri passage. Innan vi levererar dina varor ombeds du därför säkerställa att där är fri och ohindrad åtkomst till den plats i hemmet där din möbel ska placeras. Detta innebär att varan ska kunna passera trappuppgångar, dörröppningar, hallar, och liknande. Om vi p.g.a. platsmässiga orsaker inte kan leverera dina varor, anses leveransen vara förbrukad och vi debiterar en ny leveranskostnad för en ny eventuell leverans.

Av arbetsmiljömässiga skäl kan tunga varor på 70 kg eller mer endast levereras där det finns utrymme för att använda tekniska hjälpmedel – eller till det första hindret. Vi har tyvärr inte möjlighet att avskilja en vara på adressen.

Om uppackning av varan accepteras för att underlätta inbärning är detta på eget ansvar. Var uppmärksam på att våra chaufförer enligt lag inte får ta av sig skorna i samband med leverans. Därför kan det vara en bra idé att täcka golv, och detta ska vara gjort innan chaufförerna anländer till adressen. ILVA tar inte ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar skydd.

Med denna leveransform levereras dina möbler omonterade och i emballage såvida inget annat har avtalats.

4.1.3. Leverans till trottoarkant – utan inbärning

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppstår på fraktpersonens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med denna leveransform levereras dina möbler omonterade och i emballage.

4.1.4. Leverans av tunga varor som väger 70 kg eller mer

Av arbetsmiljömässiga skäl kan tunga varor på 70 kg eller mer endast levereras där det finns utrymme för att använda tekniska hjälpmedel – eller till det första hindret. Vi har tyvärr inte möjlighet att avskilja en vara på adressen.

4.1.5. Goda råd vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi i övrigt till våra leveranstips, där du kan läsa mer om vad behöver tänka på i förbindelse med din leverans.Läs leveranstips

4.1.6. Skador på inredning/bostad

Om det under leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad, ska detta noteras på fraktbrevet/följesedeln innan chaufförerna lämnar adressen.

4.1.7. Kontroll av varan

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på defekter, så ska du på fraktbrevet/följesedeln kvittera leveransen med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du neka att ta emot varan. Om transportskadan först konstateras senare, ska du skyndsamt reklamera detta och inom skälig tid.

4.1.8. Förgäves leverans

Om du inte är hemma på den avtalade leveranstidpunkten, tar vi din vara i retur till vårt centrallager, varvid du blir debiterad en ny leveranskostnad, samt får räkna med ytterligare leveranstid vid en eventuellt ny leverans.

4.2. Villkor vid leverans till trottoarkant inom zon 2 och zon 3

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

Det är ditt ansvar att se till att det bokade leveranstillfället, den angivna leveransadressen samt de angivna kontaktuppgifterna är korrekta. Tänk på att leverans sker så långt till den angivna leveransadressen som det finns lagligt farbar väg som är framkomlig med lastbil. Vägverkets färjor anses som framkomlig väg.

Vid leverans ska du identifiera dig med legitimation till transportören.

Om transportören inte har ankommit, och inte heller inom det avtalade tidsintervallet, så ska du meddela detta till ILVA inom 24 timmar fr.o.m. det avtalade leveranstillfället med transportören.

4.2.1 Kontroll av godset

Om godset är skadat vid leverans, så ska du kvittera godset med förbehåll för eventuella skador på innehållet till transportören vid leverans, eller alternativt kan du neka leverans av godset. Om transportskador först kan konstateras i efterhand, så ska detta skyndsamt reklameras till ILVA och inom skälig tid.

Reklamera till ILVA här

4.2.2 Ändring av leveransbokning, leveransadress och kontaktuppgifter

Du kan ändra ett bokat leveranstillfälle senast 24 arbetstimmar innan avtalad leverans till Bring.

Kontakta Bring

Ändring av leveransadress och kontaktuppgifter ska ske till ILVA snarast möjligt efter att köpet är gjort. Kontrollera därför din bekräftelse att leveransadressen och kontaktuppgifterna stämmer så fort du har mottagit denna.

Kontakta ILVA kundservice

Tänk på att ändringar som inkommer för sent, kan medföra att ILVA håller inne den redan debiterade leveranskostnaden, samt debiterar för en ny eventuell leverans, då detta kräver extra hantering. Här ska du räkna med ytterligare leveranstid över vad som ursprungligen har avtalats.4.2.6. Förgäves leverans

Om du inte är hemma på den avtalade leveranstidpunkten, tar vi din vara i retur till vårt centrallager, varvid du blir debiterad en ny leveranskostnad, samt får räkna med ytterligare leveranstid vid en eventuellt ny leverans.

4.2.3 Förgäves leverans

Om du inte är på adressen inom den avtalade tidsramen, om det föreligger felaktigheter med leveransadressen och/eller kontaktuppgifter som gör att transportören inte kan komma i kontakt med dig vid leverans/inte kan hitta till adressen, om transportören inte kan nå fram till adressen pga. avsaknad av farbar väg, samt om mottagaren inte vill eller inte kan legitimera sig vid leverans, så betraktas dessa som leveransförsök. I dessa tillfällen håller ILVA inne den redan debiterade leveranskostnaden, samt debiterar för en ny eventuell leverans. Här ska du även räkna med ytterligare leveranstid

4.3. Villkor vid leverans till postombud

När du köper din vara kan du välja att få den levererad till ett postombud. Förutsatt att din beställda vara finns på lager är leveranstiden uppskattningsvis 2-4 arbetsdagar fr.o.m. det beräknade avsändningsdatumet som framgår på din orderbekräftelse.

Det är ditt ansvar att den avtalade leveransadressen är korrekt när ordern skapas. Om du upptäcker ett fel i adressen, ska du skyndsamt kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice

Om din försändelse inte anländer inom avtalad tid ska du likaledes kontakta vår kundservice.Kontakta kundservice

4.3.1. Kontroll av varan

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på defekter, så ska du på fraktbrevet/följesedeln kvittera leveransen med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du neka att ta emot varan. Om transportskadan först konstateras senare, ska du skyndsamt reklamera detta och inom skälig tid.

4.3.2. Förgäves leverans

Om du inte hämtar din försändelse inom liggtiden för postombudet så skickas försändelsen automatiskt tillbaka till oss.

4.4. Villkor vid avhämtning av varor

Om du köper din vara i fysisk butik eller på ilva.se, så kan du välja att hämta varan i fysisk butik.

Du ombeds hämta varan så snabbt som möjligt efter att du har mottagit en elektronisk notifikation från oss att din order är klar för avhämtning. Om du är förhindrad att hämta din vara inom 7 dagar efter mottagen notifikation, ombeds du kontakta vår kundservice för att avtala närmare. Kontakta kundservice

4.4.1. Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av varor i fysisk butik, kontrollerar att emballaget och varan är intakta. När du skriver under följesedeln, accepterar du att varan är i sitt rätta skick och du kan efterföljande inte reklamera för transportskador. Du är välkommen att öppna emballaget och kontrollera varan innan du lämnar butiken.

5. Leveransformer

Vi vill göra dig uppmärksam på att där finns olika leveransformer beroende på om du handlar i fysisk butik eller på ilva.se.

Olika villkor samt leveransformer gäller för olika leveranszoner, nedan är dessa zoner specificerade. Leverans till postombud erbjuds till hela Sverige.

Zon 1: postnummer 20000-29999

Zon 2: postnummer 10000-19999, 30000-76999

Zon 3: postnummer 77000-99999

Vi levererar endast till adresser inom Sverige, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

Det är viktigt att du sluter ett precist avtal om leverans i förbindelse med ditt köp, då den eventuellt valda leveransformen samt leveranstid ska stå på din orderbekräftelsen för att vara giltig. Var uppmärksam på detta när du avtalar leverans elektroniskt.

5.1. Avhämtning i butik: 0 kr

Om du köper din vara i fysisk butik eller på ilva.se, så kan du välja att hämta varan i fysisk butik. När din vara finns klar för avhämtning, får du en elektronisk notifikation från oss. Notifikationen skickas separat från din orderbekräftelse och när din vara är redo att hämtas.

5.2. Leverans till postombud: 79 kr

Inredningstillbehör (galleri, lampor, brukskonst och textilier) levereras med GLS och DB Schenker för 79 kr till ditt närmaste postombud i förhållande till den angivna leveransadressen. Var uppmärksam på att GLS/DB Schenkers generella villkor för postpaket gäller för din försändelse.

Produkter av ömtålig karaktär som exempelvis speglar, kan inte levereras till postombud och måste därför levereras med en annan leveransform, vilket kan innebära extra leveranskostnader. Vid beställning av berörda varor kommer de aktuella leveransformerna med tillhörande priser att visas i utcheckningen för köp på ilva.se.

Om du har beställt mer än en produkt, kan det vara att din försändelse delas upp i flera paket, antingen om varorna är för stora eller tunga att skickas tillsammans, eller om varorna skickas från olika lager. Vi kan inte garantera att paketen anländer samtidigt.

Om du har några frågor kring din leverans till postombud, är du välkommen att kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice

5.3. Leverans till trottoarkant inom zon 1: 499 kr (gratis vid köp av varor för 5.000 kr eller mer)

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppstår på fraktpersonens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med denna leveransform levereras dina möbler omonterade och i emballage.

Till detta kan du välja att köpa till tillvalstjänster för att underlätta din leverans:

1. Leverans med inbärning: +550 kr

Varor köpta i fysisk butik eller på ilva.se levereras av två fraktpersoner, som bär dina varor och placerar de på av dig anvisad plats i hemmet. Var uppmärksam på att uppackning, montering och bortforsling av emballage inte ingår i denna leveransform.

2. Montering av en möbel: +500 kr (gäller endast för köp i fysisk butik)

Din möbel levereras av två fraktpersoner som packar upp och monterar din möbel. Önskar där ytterligare monteringshjälp är priset +500 kr per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds endast för soffor, sängar, fåtöljer, bäddsoffor, och loungemöbler. Det krävs att du redan har valt leverans med inbärning för att kunna köpa till montering av en möbel. Denna tjänst erbjuds endast för köp i fysisk butik.

3. Bortforsling av möbler: +850 kr (gäller endast för köp i fysisk butik)

Två fraktpersoner forslar bort mängden möbler som motsvarar de möbler vi levererar. Det enda du ska göra är att demontera möblerna innan leverans. Det krävs att du redan har valt leverans med inbärning för att kunna köpa till montering av en möbel. Denna tjänst erbjuds endast för köp i fysisk butik.

5.3.1. Gratis leverans till trottoarkant inom zon 1 för ordrar över 5.000 kr

När du handlar för 5.000 kr eller mer i fysisk butik eller på ilva.se, erbjuder ILVA gratis leverans till trottoarkant inom zon 1. Detta omfattar dock inte varor som finns på lager i fysisk butik, utställningsvaror och outletvaror - läs mer under avsnittet "leverans av utställningsvaror och outletvaror".

5.3.2. Gratis leverans till trottoarkant inom zon 1 vid köp av säng

När du köper säng i fysisk butik eller på ilva.se, erbjuder vi gratis leverans till trottoarkant inom zon 1. Om du önskar inbärning eller andra tillvalstjänster i förbindelse med leverans av din säng, betalar du endast för den extra servicen. När du handlar på ilva.se dras leveranskostnaden först av efter köp. Läs mer under avsnittet "leverans av utställningsvaror och outletvaror".

5.4. Leverans till trottoarkant inom zon 2: 599 kr

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

Det är ditt ansvar att se till att det bokade leveranstillfället, den angivna leveransadressen samt de angivna kontaktuppgifterna är korrekta. Tänk på att leverans sker så långt till den angivna leveransadressen som det finns lagligt farbar väg som är framkomlig med lastbil. Vägverkets färjor anses som framkomlig väg.

5.5. Leverans till trottoarkant inom zon 3: 899 kr

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

Det är ditt ansvar att se till att det bokade leveranstillfället, den angivna leveransadressen samt de angivna kontaktuppgifterna är korrekta. Tänk på att leverans sker så långt till den angivna leveransadressen som det finns lagligt farbar väg som är framkomlig med lastbil. Vägverkets färjor anses som framkomlig väg.

5.6. Leverans av utställningsvaror och outletvaror

Om du har köpt varor som finns på lager i fysisk butik, eller utställningsvaror och outletvaror, så kan dessa levereras från fysisk butik med externa transportörer. Vi ombesörjer gärna transportbeställningen och du betalar i samband med beställningen av leverans i fysisk butik. Priserna för leverans varierar med vad du önskar få levererat och till vilken destination.

Observera att denna tjänst endast erbjuds för köp i fysisk butik och i Malmö med omnejd. Kontakta vår kundservice om du önskar mer information kring denna leveransform.

Varor i fysisk butik, t.ex. varor som finns på avhämtningslager, samt utställningsvaror och outletvaror kan endast levereras med denna leveransform.

6. Förseningar

Över 97 % av våra varor levereras inom avtalad tid. Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via telefon/e-post så snart vi fått information om förseningen. När vi kontaktar dig försöker vi att komma fram till bästa möjliga lösning för dig, så att du så snabbt som möjligt får glädje av de möbler du har köpt hos oss.

Om det uppstår en väsentlig försening på din order har du naturligvis möjlighet att annullera den försenade delen av din order. En väsentlig försening är mer än 3 veckor. Under särskilda förhållanden som hindrar oss att leverera i korrekt avtalad tid kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta är strejk, snöstorm och brand.

Vår tidigare service leveransgaranti är avskaffad fr.o.m. 15-09-2018. Köp genomförda förre detta datum omfattas dock av leveransgarantin.

7. Annullering

Du kan naturligtvis alltid välja att annullera den del av ordern som blivit kraftigt försenad. Kompensation betalas dock endast ut om varan levereras. En kraftig försening innebär mer än 3 veckor.

7.1. Force majeure

Om det uppstår situationer som generellt förhindrar oss från att hålla leveranstiden kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta kan vara strejker, snöstormar och brand.

8. Obegränsad returrätt

Returnera ditt köp när som helst.

Hos ILVA är det enkelt att returnera dina varor om du någon gång skulle ändra dig.

Vi återbetalar hela beloppet – utan tidsfrist – för varor som returneras med köpedokumentation i form av kvitto eller ordernummer. Det gäller, oavsett om varorna är köpta i fysisk butik eller online på ilva.se.

Det finns dock ett par undantag samt förhållanden som du bör vara uppmärksam på:

  • Om du har köpt en vara som tillverkas efter dina önskemål och behov, t.ex. en möbel med en klädsel från den fysiska butikens klädselskollektion, så debiterar vi 25 % av det betalade priset för varan i avbeställningsavgift. Detta gäller även om du önskar annullera en pågående specialbeställning. Varor som är specialbeställda, är markerade med ”specialbeställning” på orderbekräftelsen.
  • Du får gärna prova varan där hemma på samma sätt som man skulle göra i butik, men du får inte ta varan i bruk. Om varan har provats utöver hur man gör i butik, så betraktar vi varan som använd. Det betyder att du om du vill returnera ditt köp, så får du endast en del eller inget av köpesumman åter. Detta beror på varans handelsmässiga värde.
  • Varor som är köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsexemplar, omfattas inte av returrätten.
  • Oftast betraktar vi originalförpackningen som en del av varan. Om originalförpackningen är skadad eller är i ett tillstånd som gör att den inte kan återanvändas, så betraktar vi varan som använd. Om du därför önskar returnera ditt köp efter att originalförpackningen är bruten, kan det därför vara att du endast får en del eller inget av köpesumman åter. Återbetalningsbeloppet fastställs utifrån varans handelsmässiga värde. Vi har inte möjlighet att ta emot varor i retur som saknar förpackning.
  • Returrätten gäller inte för varor som av hälso- och hygienskäl inte är ämnade att returneras när originalförpackningen har brutits efter leverans, t.ex. lakan, madrasser, huvudkuddar, sängkläder och liknande.

Goda råd i förhållande till returrätten:

Tänk på att returnera varan i sin originalförpackning samt att vara varsam med denna när du packar upp din vara. Om du returnerar en vara som är skadad, eller som har använts på ett sätt som i betydande utsträckning förringar varans värde, så förbehåller vi oss rätten att reducera tillgodohavandet. Du bär själv risken för förpackningen/varorna till dess att vi har mottagit dem.

Observera att du ska vara varsam när du packar upp samt monterar och/eller demonterar dina möbler. Skador på varan kan nämligen betyda, att varans värde förringas, och att detta i sin tur har betydelse för hur stor andel av köpesumman du kan få tillbaka.

8.1 Ångerrätt ilva.se

När du som privatperson handlar på ilva.se gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument alltid har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan. Kunden står för returfrakt och ska returnera varan omonterad, väl emballerad, i fint skick och helst i originalemballage.

8.2. Hur du går till väga för att returnera

Om du önskar att returnera en eller flera varor, ska du skyndsamt kontakta oss genom att antingen besöka butik eller kontakta kundservice: Kontakta kundservice. Du kan också välja att skicka varan i retur till ILVA och ska då fylla i vår ångerblankett: Hämta ångerblankett, och lägga denna tillsammans med varan du önskar returnera. Om du har frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

8.2.1. Retur i butik

Om du önskar att returnera, kan du avlämna den berörda varan i butik. Du hittar adresserna till våra butiker här: Butiker och öppettider.

8.2.2. Retur med leverans

Om du önskar att få varan hämtad av transportör, är du välkommen att kontakta kundservice för ett närmare avtal. Utgifterna för retur med transportör utgår med de gällande priserna för ILVAs leveransformer, och debiteras returen. Vi vill göra dig uppmärksam på att varan ska vara demonterad till sitt förpackade skick samt vara ordentligt emballerad.

8.2.3. Retur med postpaket

Om du vill returnera varor som du har mottagit med postpaket, ska du använda den medskickade retursedeln samt lägga med ångerblanketten. Vi tar inte emot postpaket som saknar utdelning eller postpaket som skickas med efterkrav. Retur med postpaket kostar 79 kr och debiteras returen. Om varans originalförpackning saknas, kan det betyda att varans värde förringas. Så om du vill vara säker på att få tillbaka hela köpesumman, rekommenderar vi att varan returneras i originalförpackning. Om du på egen hand vill skicka en vara i retur, ska detta ske enligt nedanstående.

ILVA Logistik
Sadelmagervej 2
DK-7100 VEJLE
Märkning: Försäljningsordernummer
Dokumentation: Ångerblankett

8.3. Återbetalning av köpesumma

Om du utövar ångerrätten för ett helt köp, så får du tillbaka hela beloppet inklusive leveranskostnaderna som du har betalat till oss. Om du utövar ångerrätten för en del av ett köp, så återbetalas inte leveranskostnaderna. I händelse av en värdeminskning så subtraheras denna från återbetalningsbeloppet. Återbetalning av leveranskostnader gäller inte heller för extrakostnader till följd av att du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick besked om ditt beslut att häva köpet. Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har bett om något annat. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte innan har presenterat bevis för att du har returnerat den.

8.3.1. Delvis retur

Om du önskar att returnera endast en del av ditt köp, gäller ovanstående villkor. Dock kommer du vid delvis retur inte att få leveranskostnaderna åter.

9. 90 nätters bytesrätt/sömngaranti

En bra sömn är viktig. Därför är det viktigt för oss att du sover som en dröm – varje natt. Madrassen ska varken vara för hård eller mjuk – den ska vara precis rätt. Om du upptäcker att din nya madrass mot förväntningar inte passar dina behov så har du möjlighet att byta madrasskärnan inom 90 dagar – och nätter. Madrasskärnan som du återlämnar tas i retur till ett reducerat pris.

9.1 Grundläggande villkor

  • Byte av madrasskärna sker med leverans och inkluderar montering om du bor inom postnummer 20000-29999 och inkluderas i angivna hanteringsavgifter.
  • Om du önskar utnyttja sömngarantin men bor utanför postnummer 20000-29999 så kan byte av madrasskärna endast ske via fysisk butik och det är du som ombesörjer transport till och från butiken samt montering. Hanteringsavgifterna utgår enligt angivna belopp.
  • Sömngarantin börjar gälla från det datum du mottog madrassen och i 90 efterföljande nätter.
  • Sömngarantin gäller en gång per madrass och omfattar inte bäddmadrasser.
  • Sömngarantin omfattar inte varor som säljs i befintligt skick, t.ex. utställningsexemplar.
  • 90 nätters bytesrätt/sömngaranti omfattar endast byte av madrasskärnor och för märkena Wonderland, Nocturne Silver, Nocturne Gold och Nocturne Unique.
  • Madrasskärnan som du återlämnar tas i retur till ett reducerat pris.
  • Eventuell mellanskillnad för återbetalning sker i form av ett presentkort.

9.2 Wonderland

Är du inte nöjd med din madrass från Wonderland i standardmått? Då kan du byta madrasskärnan till en annan fasthet inom 90 nätter och till en annan fasthet inom samma storlek och modell.

  • Du kan inte byta din madrasskärna om du har en madrass med en hel kärna i måtten 160/180/200 x 200 cm eller 160/180/210 x 210 cm.
  • Hanteringsavgiften för byte av madrasskärna är 1.899 kr.

9.3 Nocturne Silver

Om din nya Nocturne Silver-madrass i ett standardmått (90x200/210 cm och 140x200 cm) inte lever upp till dina förväntningar så kan du byta madrasskärnan till en annan fasthet inom 90 nätter. Du kan byta madrasskärnan till en annan fasthet inom samma storlek och modell.

  • Du kan endast byta madrasskärnan för madrasser med måtten 90x200/210 cm och 140x200 cm.
  • Hanteringsavgiften för byte av madrasskärna är 629 kr.

9.4 Nocturne Gold

Om din nya Nocturne Gold-madrass i ett standardmått (90x200/210 cm och 140x200 cm) inte lever upp till dina förväntningar så kan du byta madrasskärnan till en annan fasthet inom 90 nätter. Du kan byta madrasskärnan till en annan fasthet inom samma storlek och modell.

  • Du kan endast byta madrasskärnan för madrasser med måtten 90x200/210 cm och 140x200 cm.
  • Hanteringsavgiften för byte av madrasskärna är 629 kr.

9.5 Nocturne Unique

Om du upplever att din Nocturne Unique-madrass inte är vad du förväntade dig att den skulle vara, så kan du byta madrasskärnan till en annan fasthet inom 90 nätter. Du kan byta madrasskärnan till en annan fasthet inom samma storlek och modell.

  • Hanteringsavgiften för byte av madrasskärna är 1.899 kr.

Fick du inte svar på dina funderingar? Ta då gärna kontakt med kundservice, vi sitter redo att hjälpa dig - se kontaktuppgifter och öppettider här

10. Reklamation

När du som konsument handlar hos ILVA, har du i enlighet med konsumentköplagen 36 månaders reklamationsrätt fr.o.m. att du fick din vara. Vi erbjuder åtgärd för alla fel som är ursprungliga, t.ex. fabrikationsfel.

Köp som är gjorda i egenskap av företag eller offentliga verksamheter omfattas inte av reklamationsrätten. Anledningen till detta är att ett kraftigare slitage förväntas vid kommersiellt bruk/offentligt bruk än vid privat bruk. Våra varor är tillverkade och avsedda för privat bruk.

10.1. Om du önskar reklamera

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt, ber vi dig att fylla i vårt elektroniska reklamationsformulär och skicka in till oss. Du hittar reklamationsformuläret genom att klicka på nedanstående länk.

Reklamera här

Fr.o.m. mottagen reklamationsanmälan är vår svarstid upp till 2 arbetsdagar, men vi strävar efter att svara dig så snart som möjligt.

Om felet du reklamerar bedöms vara ursprungligt, åtgärdas detta som utgångspunkt genom reparation eller byte av reservdel. Alternativt byter vi ut varan förutsatt att kostnaderna inte är orimliga, eller erbjuder ett prisavdrag mot att du behåller varan i befintligt skick. Då många av våra varor är specialtillverkade bör du räkna med en tidsperiod på 4-6 veckor innan en eventuell åtgärd är slutförd. Vi försöker naturligtvis slutföra din reklamation så snart som möjligt.

Om vi emotser en vara i retur, som vid mottagandet inte bedöms ha ursprungliga fel, förbehåller vi oss rätten att upphäva tidigare fattat reklamationsbeslut, samt debitera för eventuella transport- och hanteringskostnader.

Saker att ha i åtanke vid en reklamation:

  • Varan ska omfattas av reklamationsrätten.
  • Du ska kunna uppvisa ett köpbevis på varan du reklamerar, t.ex. ett kvitto, en orderbekräftelse, m.m.
  • Du ska reklamera ett fel så snart felet upptäcks och inom skälig tid.
  • Felet ska beskrivas tydligt och ska åtföljas av bildunderlag där felet framgår.
  • Varan ska ha behandlats och underhållits enligt våra rekommendationer.Du ansvarar själv för att undersöka och följa upp behovet av underhåll. Du hittar information om underhåll och skötsel genom attklicka här.
  • Även om du har köpt en vara som du har för avsikt att använda vid ett senare tillfälle, så ska du kontrollera varan för fel så fort varan har avlämnats.
  • Observera: De flesta av våra soffor monteras med ett transportskydd i form av ett tyg på undersidan. Tygets uppgift är att skydda soffan mot smuts under transport. Tyget är inte tillverkat av ett hållbart material och kan därmed lätt gå sönder, och har ingen praktisk funktion för soffan. Därför betraktas fel med transportskyddet inte som en reklamation.
  • Observera: För åtgärder inkluderande transport, ska varan vara demonterad till sitt avlämnade skick innan transporttillfället, men behöver inte vara emballerad.

10.2. Om du motsätter dig ett beslut

Om vi beslutar att inte behandla din reklamation eller avvisar reklamationen och du motsätter dig detta beslut, så har du möjlighet att få saken prövad hosAllmänna Reklamationsnämnden. Du har även möjlighet att rådfråga konsumentombudsmannen i din kommun.

Du kan skicka ditt klagomål till:

Allmänna reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

Hjemmeside: www.arn.se

EU-kommissionens onlineplattform vid tvister kan också användas för att lämna klagomål. Den är särskilt relevant för konsumenter som är bosatta i annat EU-land. Klagomål lämnas in här:www.ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål ska du ange vår e-postadress kundservice@ilva.se eller webshop@ilva.se beroende på var du har handlat.

11. Integritetspolicy

När du använder vår webbplats, gör ett köp, har ett klagomål på en produkt eller på annat sätt kontaktar oss, behandlar (nedan kallad ILVA), ”vi” eller ”oss”) personuppgifter om dig som din personuppgiftsansvariga.

Syftet med denna integritetspolicy är att berätta om vår behandling av dina personuppgifter och om dina rättigheter i detta avseende.

Om du har några frågor om integritetspolicy eller vill utöva dina individuella rättigheter enligt beskrivningen nedan, kan du kontakta oss via följande kontaktuppgifter:


ILVA A/S,
Damvej 9, DK-8471 Sabro
Du kan kontakta oss via e-post: kundservice@ilva.se

11.1 Kategorier av personuppgifter som vi behandlar och rättslig grund

11.1.1 Som kund hos ILVA

Om du är kund hos oss eller begär ett erbjudande från oss behandlar vi personuppgifter om dig för att uppfylla vårt avtal, däribland, i förekommande fall, leverans, jfr GDPR artikel 6 (1) (b), där vi, beroende på beställningen i fråga, behandlar:

  1. Ditt namn
  2. Kontaktuppgifter, inklusive e-postadress och telefonnummer
  3. Orderuppgifter
  4. Betalningsinformation
  5. Projektinformation

ILVA är också skyldigt att behandla dina personuppgifter i enlighet med bokföringslagen om transaktionsuppgifter behandlas, jfr GDPR artikel 6 (1) (c).

Om du tar ett lån via ilva.se finansiella samarbetspartner sker detta helt utanför ILVA och enbart med vår finansiella samarbetspartner. ILVA har inte tillgång till dessa data. Därför uppmanar vi dig alltid att läsa vår finansiella samarbetspartners personuppgiftspolicy så att du vet varför och hur dina personuppgifter behandlas, samt vilka dina rättigheter är.

11.1.2 Marknadsföring från ILVA

Om du säger ja till direktmarknadsföring (nyhetsbrev m.m.) samtycker du till att vi skickar vår marknadsföring till dig, jfr GDPR artikel 6 (1) (a), där vi, beroende på ditt samtycke, behandlar:

  1. Namn, eventuellt födelsedatum
  2. Kontaktuppgifter, inklusive e-postadress och telefonnummer
  3. Innehåll och dina val i samband med nyhetsbrev – typer av kontakt och innehåll m.m.

Vi strävar efter att anpassa vår marknadsföring på våra och andras webbplatser, inklusive sociala medier, till dina preferenser baserat på vår kunskap om dig baserat på dina aktiviteter på våra och andras webbplatser, jfr GDPR artikel 6 (1) (f), där vi behandlar:

  1. Samtycke till direktmarknadsföring
  2. Upplysta intresseområden
  3. Cookies
  4. Information från våra kunddatabaser

När vi köper varor i butik behandlar vi personuppgifter om dig för att följa upp våra marknadsföringskampanjer och anpassa dem, jfr GDPR artikel 6 (1) (f), där vi, beroende på vilken information du tillhandahåller oss, behandlar:

  1. E-post och telefonnummer
  2. Inköpspris
  3. Produkt-ID
  4. Inköpsdatum

Vårt berättigade intresse av att skapa en anpassad marknadsföring åt dig har företräde framför dina intressen och grundläggande rättigheter. Vi gör en automatisk utvärdering av dina personuppgifter för att anpassa marknadsföringen till dig, men vi tillämpar inte automatiserade beslut som har rättslig verkan eller på motsvarande sätt väsentligt påverkar dig.

11.1.3 Medlem av Mitt ILVA

Om du är medlem i Mitt ILVA behandlar vi dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke, jfr GDPR artikel 6 (1) (a), där vi behandlar:

  1. Ditt namn
  2. Kontaktuppgifter, inklusive e-postadress och telefonnummer
  3. Tidigare köp och orderuppgifter
  4. Betalningsinformation
  5. Dina förfrågningar till oss samt din användning av Mitt ILVA

11.1.4 När du kontaktar oss

Om du kontaktar oss med frågor, klagomål eller chattar med oss på vår hemsida kommer vi att behandla dina personuppgifter. Vårt berättigade intresse av att behandla personuppgifterna för att kunna svara på dina frågor, i syfte att dokumentera efterlevnaden av GDPR eller för att uppfylla eventuella rättsliga krav, har företräde framför ditt intresse av att informationen inte behandlas, jfr GDPR artikel 6 (1) (f), där vi, beroende på din kontakt med oss, behandlar:

  1. Dina kunduppgifter
  2. Marknadsföringsuppgifter
  3. Uppgifter från förfrågningar
  4. Uppgifter om dina bedömningar av oss och våra samarbetspartner

11.1.5 Analyser

Vi gör analyser för att optimera våra produkter, affärsmodeller och för att få reda på mer om våra kunders preferenser. Det gör vi bl.a. genom att analysera våra kunddatabaser och digitala tjänster samt vårt frivilliga analysverktyg, där vårt berättigade intresse av att behandla personuppgifterna har företräde framför ditt intresse av att uppgifterna inte behandlas, jfr GDPR artikel 6 (1) (f), där vi behandlar:

  1. Uppgifter från köp och från våra kunddatabaser
  2. Användarbeteende och loggar från våra digitala tjänster
  3. Uppgifter från vår marknadsföring
  4. Svaren du ger om förslag och preferenser i det utskickade frågeformuläret

11.1.6 Säkerhet i våra digitala tjänster

Vi registrerar dina användaruppgifter när du använder våra webbplatser, skapar en ILVA-profil eller använder andra av våra digitala tjänster och loggar ditt användarbeteende genom implementerade säkerhetslösningar, där vårt berättigade intresse av att garantera att digitala tjänster inte missbrukas och av att vid behov kunna identifiera dig har företräde framför ditt intresse av att uppgifterna inte behandlas, jfr GDPR artikel 6 (1) (f). I samband med detta behandlar vi:

  1. Namn
  2. Kontaktuppgifter, inklusive e-postadress och mobilnummer
  3. Användarbeteende och loggfiler
  4. Cookies

11.2. Automatiska beslut

ILVA tillämpar automatiska beslut vid behandling av dina personuppgifter för utvalda tjänster och produkter, men vi tillämpar inte automatiserade beslut som har rättslig verkan eller på motsvarande sätt väsentligt påverkar dig. Ett exempel är vår förebyggande och uppklarande insats mot bedrägerier på vår hemsida och i våra digitala tjänster.

Du kan begära att vi ger dig information om beslutsmetoden och ber oss att kontrollera att det automatiska beslutet har fattats korrekt. Vi kan avvisa begäran i enlighet med tillämplig lag, inklusive om utlämnandet av informationen kommer att leda till utlämnande av affärshemligheter eller störa förebyggande eller utredning av bedrägeri eller andra brott. I allmänhet kommer vi i dessa fall att verifiera att algoritmen och källdata fungerar som avsett utan fel eller partiskhet.

11.3. Förvaringstid

Vi behandlar dina personuppgifter så länge vi bedömer att vi har ett sakligt syfte med behandlingen eller om vi är skyldiga att göra det i enlighet med tillämplig lag.

Om du gör ett köp av en produkt lagrar vi därför relevanta personuppgifter i 5 år efter det räkenskapsårs slut då ditt senaste köp gjordes, se reglerna för lagring av redovisningsmaterial. Vi lagrar andra personuppgifter i 36 månader för att hantera våra utökade regler för reklamationer.

Personuppgifter i samband med vår marknadsföring eller Mitt ILVA raderas löpande. Vi raderar dina personuppgifter i samband med ditt samtycke till marknadsföring eller Mitt ILVA när du återkallar ditt samtycke. Vi fortsätter dock att lagra information om ditt samtycke, däribland information om vår konkreta marknadsföring till dig i upp till 2 år för dokumentationsändamål. Personuppgifter i samband med analys, säkerhet och dokumentation raderas löpande och i alla händelser 3 år efter att den konkreta registreringen har gjorts av dina personuppgifter.

Personuppgifter i samband med dina förfrågningar till oss i allmänhet raderar vi kontinuerligt när vi bedömer att det inte längre finns något som motiverar behandlingen av dessa.

11.4. Cookies

Om du har samtyckt till detta (med undantag för användning av nödvändiga cookies) använder denna webbplats cookies, och i samband med detta samlas även personuppgifter in. Vi använder cookies för att anpassa vårt innehåll, för att visa dig funktioner i sociala medier och för att analysera vår trafik.

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator. I praktiken innebär detta att vår webbplats kommer ihåg dig när du besöker den vid flera tillfällen, och att vi kan få statistik som berättar för oss hur du och andra användare använder vår webbplats.

Vi delar också information om din användning av vår webbplats med våra partner inom sociala medier, reklam och analys. Observera att vissa av våra partner använder dina cookiedata för olika ändamål, till exempel tekniska data om din webbläsare, egen marknadsföring eller för att analysera vilka sidor du besöker, men under alla omständigheter är denna användning utanför vår kontroll och utgör endast en relation mellan dig och vår partner. Därför uppmanar vi dig alltid att läsa vår partners personuppgiftspolicy så att du vet varför och hur dina personuppgifter behandlas, samt vilka dina rättigheter är.

I avsnitten nedan har vi utvecklat vilken information som samlas in, dess syfte och vilka tredje parter som har tillgång till den. Se dessutom vår integritetspolicy.

11.4.1 Cookietyper

Vi använder cookies från flera olika leverantörer som kan ge oss insikt i vilka delar av vår webbplats användare besöker. Se detaljerad information här om vilka cookies vår webbplats använder, inklusive hur länge vi lagrar dina personuppgifter.

Du kan när som helst ändra ditt samtycke till cookies i din webbläsare. Du kan ändra ditt samtycke på ilva.se. Du kan också ta bort cookies i din webbläsare. På minacookies.se hittar du en guide om hur du tar bort cookies i olika webbläsartyper.

Observera att det kan finnas delar av www.ilva.se som du bara kan använda om din webbläsare godkänner cookies.

En del av den information vi samlar in kan offentliggöras, men den kommer att vara i anonymiserad form, till exempel information om antalet besökare på www.ilva.se.

11.4.2 Information som samlas in via cookies

När du besöker vår webbplats samlar vi in följande information:

  • Vilka sidor du har tittat på och när
  • Vilken webbläsare du använder
  • Vilken IP-adress du har

Vi använder den tekniska informationen för att ta reda på vilken väg våra besökare använder för att hitta information på vår webbplats. Vi kan till exempel se om de börjar från förstasidan och rör sig ner till undersidorna, eller om de hoppar in mitt på webbplatsen från en sökmotor.

11.5. Utlämnande av dina personuppgifter

Vi lämnar endast ut dina personuppgifter när vi anser att det är nödvändigt för oss till följd av driften av vår verksamhet eller om det är ett resultat av en rättslig skyldighet som åligger oss som personuppgiftsansvariga.

Beroende på dina aktiviteter kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till följande övergripande kategorier av företag i enlighet med tillämplig lag:

  1. Internt närstående företag
  2. Drift- och programvaruleverantörer och andra registerförare
  3. Marknadsföringspartner som hjälper ILVA med vår marknadsföring
  4. Revisor, advokat och bankförbindelser
  5. Leverantörer och affärspartner, inklusive oberoende transportföretag, som bistår ILVA i vår dagliga verksamhet.

11.6. Överföring till tredjeländer

När dina personuppgifter lämnas ut till företag utanför EU/EES baseras detta utlämnande på EU-kommissionens standardavtalsklausuler, inklusive eventuella kompletterande åtgärder som vi anser nödvändiga. Du kan begära ut en kopia av det avtal som omfattar utlämnande av personuppgifter genom att kontakta oss.

För vår marknadsföring, jfr avsnitt 1.2, överför vi pseudonyma (hashade) personuppgifter till Facebook och Google som finns i länder utanför EU.

11.7. Dina rättigheter


Du har rätt att begära ut information om eller få tillgång till dina personuppgifter. Det finns dock undantag som innebär att du inte alltid får ut all den information som vi be-handlar.


Du har rätt att invända mot ilva.se behandling av dina personuppgifter. Det innebär att du kan stoppa eller hindra oss från att behandla dina personuppgifter. Det gäller dock endast i vissa fall, och vi behöver inte sluta behandla dina personuppgifter om vi kan ange legi-tima skäl för att fortsätta behandlingen av dina personuppgifter.


I vissa fall har du rätt att begära radering av dina personuppgifter.


Du har rätt att få en kopia av dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format genom att kontakta oss. Om det är tekniskt möjligt har du rätt att begära att personuppgifterna överförs direkt till ett annat företag eller en person som agerar som personuppgiftsansvarig.


Du har rätt att få felaktiga personuppgifter om dig rättade. Du har också rätt att komplet-tera personuppgifter som du anser vara ofullständiga.
I vissa fall har du rätt att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.


Om behandlingen av dina personuppgifter baseras på samtycke har du rätt att återkalla ditt samtycke. Det innebär dock inte att behandling som har utförts innan du återkallade ditt samtycke är olaglig.


Om du har en fråga om detta meddelande, om hur vi behandlar dina personuppgifter, om du vill utöva dina rättigheter eller lämna in ett klagomål, kan du kontakta oss via e-post: kundservice@ilva.se


Du har rätt att klaga på vår behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyn-digheten via kontaktuppgifterna nedan:


Telefon: 08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Postadress:
Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm


Dessutom kan du läsa mer om dina rättigheter i Integritetsskyddsmyndighetens guide om registrerades rättigheter. Guiden finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats här.

11.8. Säkerhet


Vi skyddar dina personuppgifter och har antagit interna regler om informationssäkerhet som innehåller instruktioner och åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehö-rigt röjande och mot obehörig åtkomst eller kännedom om dina uppgifter. Vi har fastställt rutiner för att skydda dina uppgifter. För att undvika dataförlust säkerhetskopierar vi kon-tinuerligt våra datamängder. Vi skyddar även konfidentialiteten och äktheten av dina upp-gifter med hjälp av kryptering.


Dina personuppgifter kommer att lagras i ilva.se system. Endast personer från ILVA och ansvariga hos våra registerförare får tillgång till ovanstående information. Dina uppgifter säljs aldrig till tredje part. De kommer endast att vidarebefordras i den utsträckning som krävs för att genomföra vårt avtal. Till exempel för leverans av dina varor via vår trans-portör eller för att åtgärda en reklamation hos en reparatör.


Dina kreditkortsuppgifter skickas direkt och krypteras till vår betalningsleverantör och lag-ras därför inte i ilva.se system.


I händelse av en säkerhetsöverträdelse som resulterar i en hög risk för identitetsstöld, ekonomisk förlust eller andra betydande olägenheter för dig kommer vi att meddela dig om säkerhetsöverträdelsen så snart som möjligt.

11.9. Ändringar i denna integritetspolicy


Denna integritetspolicy kommer att uppdateras och ändras regelbundet, även vid behov till följd av lagändringar och förändringar i praxis på dataskyddsområdet. Därför bör du hålla dig uppdaterad om ändringar av policyn. Om vi gör några betydande ändringar i den kommer vi att meddela dig om detta.


Datum för senaste ändring av personuppgiftspolicyn:
22-11-2021

Populära kategorier

  • Gratis leverans

    Handla varor för 5.000:- eller mer och få gratis leverans till trottoarkanten inom postnummer 20000-29999

  • Handla online

    och hämta i butik utan kostnad

  • Obegränsad returrätt

    Returnera ditt köp när som helst

  • Prissäkerhet

    Vi matchar alla priser - både online och i våra butiker

  • Byt i butik

    Handla online och byt i butik