Korg
Korg

Köpevillkor

  1. Priser och prissäkerhet
  2. Köpprocess
  3. Betalning
  4. Villkor vid leverans och avhämtning
  5. Leveransformer
  6. Förseningar
  7. Annullering
  8. Obegränsad returrätt
  9. 90 nätters bytesrätt/sömngaranti
  10. Reklamation
  11. Integritetspolicy

1. Priser och Prissäkerhet

1.1 Priser

Alla priser på vår hemsida är angivna i svenska kronor inkl. moms.

Det totala priset för ordern inkl. moms, eventuella avgifter m.m., kommer att framgå i samband med avgivandet av din beställning på ilva.se.

Eventuella leveranskostnader kommer att läggas till beroende på varan.

1.2 Prissäkerhet?

Om du har handlat en vara hos ILVA, och inom 30 dagar fr.o.m. avlämning av varan, hittar denna vara till ett billigare pris hos ILVA eller i en annan butik, så återbetalar vi mellanskillnaden i form av ett presentkort.

Skulle du mot förmodan hitta produkten billigare hos oss eller i annan butik efter ditt köp behöver du kontakta vår kundservice med underlag eller så kan du vända dig direkt till fysisk butik. Kontakta kundservice 

1.2.1. Villkor för prissäkerhet

  • Köpdatum är det datum du har mottagit din vara i fysisk form, vilket vi betraktar som leverans- eller avhämtningsdatum, datumet framgår i din senaste uppdaterade orderbekräftelse. Hämtar du varan senare än datumet som framgår på orderbekräftelsen är det naturligtvis det datumet då du hämtar din vara som räknas som köpdatum.
  • Du ska vända dig till kundservice eller butiken när det nedsatta priset är aktuellt, glöm inte att ta med ditt kvitto eller orderbekräftelse.
  • Prissäkerheten omfattar inte restpartier, köerbjudande, öppningserbjudanden, utställningsmodeller, specialbeställingar och trädgårdsmöbler mm som är nedsatta vid säsongsavslutning. Prissäkerheten omfattar heller inte servicetjänster som exempelvis leverans.
  • Gäller endast privatköp.

2. Köpprocess

I samband med köp väljer du hur du vill få din vara levererad. Du kan välja avhämtning eller leverans med ILVAs transportfirma eller postpaket. Du kan välja flera leveranssätt för samma order vid köp i vår fysiska butik.

2.1 Avhämtning i butik

I samband med köp hos ILVA kan du välja att hämta din order i någon av våra fysiska butiker.

2.1.1 Order för avhämtning vid köp i fysisk butik

Om du väljer att handla i våra fysiska butiker har du möjlighet att välja i vilken butik din order ska hämtas i. I samband med ditt köp blir du kund hos ILVA.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig med e-post. Du får en avisering med sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken. Öppettider hittar du på vår hemsida.

Du har möjlighet att hämta din order inom 7 dagar från och med att du mottagit den första aviseringen, därefter hävs din reservation. Vi skickar därefter inte ut fler aviseringar.

Om tidpunkten för avhämtning är mer än 14 dagar från köpedatumet skickar vi ut ett statusbesked med e-post en vecka innan avhämtningsdagen.

2.1.2. Order för avhämtning vid köp på ilva.se

Om du handlar på ilva.se kan du välja att hämta din order i någon av våra fysiska butiker. I samband med köp blir du kund hos ILVA.

Avhämtningsadress och tidpunkt för avhämtning (datum) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen som skickas till dig med e-post. Du får en avisering med sms/e-post när din vara är klar för avhämtning i butiken. Öppettider hittar du på vår hemsida.

Om tidpunkt för avhämtning är mer än 14 dagar från köpedatumet skickar vi ut ett statusbesked med e-post en vecka innan avhämtningsdagen.

Om du handlar online och väljer att hämta din order i någon av våra fysiska butiker är ordern reserverad för avhämtning i 7 dagar från och med att du mottagit din första avisering, efter detta hävs reservationen.

2.1.3 Reservation av en produkt vid avhämtning och betalning i fysisk butik

Vid köp på ilva.se har du möjlighet att reservera en vara för avhämtning i någon av våra fysiska butiker, om varan finns tillgänglig i den valda butikens lager.

Vi behandlar inkommande webborder regelbundet, och du kommer att få ett SMS eller en e-post när din reservation är redo för upphämtning under öppettiderna. Om du beställer innan kl. 12.00 kan du hämta upp den efter kl. 15.00 samma dag.
Du behöver hämta din order under butikens öppettider den dag du mottagit din avisering eller inom de två efterföljande dagarna. Därefter annulleras din order och reservation. Vi skickar inte ut fler aviseringar efter det. Vid avhämtning av reservation ska du visa den avisering du mottagit via e-post eller sms till någon av våra medarbetare i butik. 

När du hämtar din reservation, ta med den e-post eller SMS du fått från oss när din reservation är redo för upphämtning och vänd dig till en medarbetare i butiken.

2.2. Hemleverans

Du kan välja att få din vara levererad till din hemadress. Priser och villkor för leverans av möbler baseras utifrån ditt postnummer. Även transport utanför fastlandet inom Sverige är ofta möjligt, då genom fast broförbindelse eller färja med kapacitet för större varutransporter. Har du frågor kring frakt och leverans oavsett postnummer är du välkommen att kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice

2.2.1. Leverans inom postnummer 200 00-313 95 (zon 1)

Leveransadress och -tid (datum och ett intervall på 5–8 timmar) anges vid köp och finns med på orderbekräftelsen, som du får via e-post. Dagen före leverans får du ett sms/e-postmeddelande med tidsangivelse och ett intervall på 3 timmar. På leveransdagen ringer chauffören cirka 30 minuter innan ankomst från ett danskt telefonnummer. 

2.2.2. Leverans inom postnummer 100 00-199 99, 313 96-769 99 (zon 2)

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

2.2.3 Leverans inom postnummer 770 00-999 99 (zon 3)

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

2.3. Leverans till postombud

Vid köp online kan du välja att få din vara levererad med postpaket. När du anger leveransadress får du uppgifter om leveranstid. Orderbekräftelse med angiven leveransadress och avtalad leveranstid skickas till dig via e-post.

3. Betalning

Observera att det är olika betalningsvillkor som gäller beroende på om du har köpt varan i en av våra fysiska butiker eller i vår webbutik ilva.se.

3.1. Prisfel i fysisk butik och på ilva.se

Om en vara eller tjänst är såld till ett uppenbart prisfel, och vi kan bevisa att du som köpare hade kännedom eller borde ha haft kännedom att det har rört sig om ett fel, så förbehåller vi oss rätten att annullera köpeavtalet. Om olyckan är framme och en vara är slutsåld, så kommer vi fortast möjligt att kontakta dig för en lösning.

3.2. Betalning vid köp på ilva.se

Vi använder säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalningar. Alla betalningar sker säkert med DIBS Payment Service. Det betyder att kommunikationen är krypterad så att varken ILVA eller andra kan fånga upp dina kort- och kontouppgifter. DIBS betalningslösningar är godkända av de internationella kortutgivarna enligt den nya PCI-certifieringen (Payment Card Industry). Det är din garanti för att du kan känna dig säker när du handlar på www.ilva.se.

3.2.1. Betalningssätt på ilva.se

På ilva.se kan du betala på följande vis: 

3.2.2. Betalningsprocess på ilva.se

När du beställer på ilva.se reserveras i första hand köpesumman på betalkortet som du anger i utcheckningen och efter genomförd beställning. När beställningen sedan ska avlämnas debiteras köpesumman på betalkortet. Om vi mot förmodan inte lyckas genomföra debiteringen på betalkortet, skickar vi efterföljande ut en faktura till dig. 

3.3. Betalning vid köp i fysisk butik

I fysisk butik kan du välja att betala kontant upp till ett maximalt belopp om 40.000 SEK eller med betalkort. Det går även att betala med banköverföring till ILVAs PlusGiro 5 77 52-8 (ange ditt försäljningsordernummer som meddelande när du betalar).

3.3.1. Betalningssätt i fysisk butik

I fysisk butik kan du betala på följande vis:

  • Kontanter (maximalt belopp 49.999 SEK)
  • Betalkort (VISA, MasterCard, EuroCard, Maestro, VISA Electron)
  • Klarna - klicka här för att läsa mer
  • Presentkort utställt av ILVA
  • Delbetalning - klicka här för att läsa mer
  • Banköverföring till ILVAs PlusGiro 5 77 52-8 (ange försäljningsordernummer som meddelande när du betalar)

3.3.2. Om presentkort

Presentkort från ILVA är en värdehandling utan personlig identifikation. Det innebär att om du haft oturen att förlora ditt presentkort kan det oavsett orsak ej spärras eller ersättas. ILVA kan inte identifiera ägaren av kortet. Personen som har tillgång till kortet kan alltid lösa in det. Presentkort från ILVA är giltiga i 3 år från och med utfärdandedatum.

3.4. Betalningsvillkor

Vi kan endast behandla ditt köp och därtill avlämna köpet, när betalning har registrerats för och på ordern. Därför är det viktigt att du meddelar säljaren när du planerar att genomföra betalningen. Du bör vara medveten om att hela betalningen ska vara oss tillhanda innan vi kan skicka varan till butiken för avhämtning, eller innan den levereras. Observera att betalningen ska vara registrerad hos oss senast 4 bankdagar innan avtalat leveransdatum, oavsett vald leveransform (avhämtning, postpaket eller hemleverans). Det är dessvärre inte möjligt att betala till chaufförerna vid hemleverans med transportör.

Specialbeställningar läggs hos vår leverantör först när din betalning för din order har registrerats. För att undvika förseningar är det därför viktigt att du betalar omgående. Leveranstiden är endast ett riktmärke och kan variera efter leverantörens produktionskapacitet. Inom 7 arbetsdagar efter betalning av specialbeställd vara meddelas en bekräftad leveranstidpunkt.  

4. Villkor vid leverans och avhämtning

När du köper varor i fysisk butik eller på ilva.se så kan du välja att få varorna hemlevererade alternativt hämta dessa i fysisk butik eller få dessa skickade till ett postombud. Detta omfattar dock inte varor som finns på lager i fysisk butik, utställningsvaror och outletvaror – se separat avsnitt om ”Leverans av utställningsvaror och outletvaror” under avsnittet ”Leveransformer”.

Olika villkor samt leveransformer gäller för olika leveranszoner, nedan är dessa zoner specificerade. Leverans till postombud erbjuds till hela Sverige.

Zon 1: postnummer 200 00-313 95

Zon 2: postnummer 100 00-199 99, 313 96-769 99

Zon 3: postnummer 770 00-999 99 

Vi levererar endast till adresser inom Sverige, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

4.1. Villkor vid leverans med inbärning och leverans till trottoarkant inom zon 1

Det är ditt ansvar att den avtalade leveransadressen, kontaktuppgifter samt leveranstidpunkten är korrekt, och att du är hemma under den avtalade tidsperioden. Om du inte kan vara hemma, ska du kontakta vår kundservice senast 4 arbetsdagar innan det avtalade leveransdatumet. Kontakta kundservice 

Om chauffören inte har ankommit inom det avtalade tidsintervallet, ska du likaledes meddela detta inom 24 timmar till vår kundservice. Kontakta kundservice 

4.1.1 Ändring av leveransadress eller leveranstidpunkt

Om du önskar ändra tidpunkten för en leverans, kan du använda dig av länken i det e-postmeddelande du har fått skickat tillsammans med din orderbekräftelse. Om du önskar göra andra ändringar ombeds du kontakta vår kundservice. Ändring av leveransadress eller leveranstidpunkt ska ske senast 4 arbetsdagar innan den avtalade leveranstidpunkten. Vid senare ändring debiteras en ny leveranskostnad och du får räkna med extra leveranstid p.g.a. hantering. När du har gjort en ändring får du en ny orderbekräftelse från oss. 

4.1.2. Leverans med inbärning

Vi avlämnar dina varor på anvisad plats på adressen, som du har bestämt – förutsatt att där är fri passage. Innan vi levererar dina varor ombeds du därför säkerställa att där är fri och ohindrad åtkomst till den plats i hemmet där din möbel ska placeras. Detta innebär att varan ska kunna passera trappuppgångar, dörröppningar, hallar, och liknande. Om vi p.g.a. platsmässiga orsaker inte kan leverera dina varor, anses leveransen vara förbrukad och vi debiterar en ny leveranskostnad för en ny eventuell leverans.

Av arbetsmiljömässiga skäl kan tunga varor på 70 kg eller mer endast levereras där det finns utrymme för att använda tekniska hjälpmedel – eller till det första hindret. Vi har tyvärr inte möjlighet att avskilja en vara på adressen.

Om uppackning av varan accepteras för att underlätta inbärning är detta på eget ansvar. Var uppmärksam på att våra chaufförer enligt lag inte får ta av sig skorna i samband med leverans. Därför kan det vara en bra idé att täcka golv, och detta ska vara gjort innan chaufförerna anländer till adressen. ILVA tar inte ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar skydd.

Med denna leveransform levereras dina möbler omonterade och i emballage såvida inget annat har avtalats.

4.1.3. Leverans till trottoarkant – utan inbärning

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppstår på fraktpersonens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med denna leveransform levereras dina möbler omonterade och i emballage.

4.1.4. Leverans av tunga varor som väger 70 kg eller mer

Av arbetsmiljömässiga skäl kan tunga varor på 70 kg eller mer endast levereras där det finns utrymme för att använda tekniska hjälpmedel – eller till det första hindret. Vi har tyvärr inte möjlighet att avskilja en vara på adressen.

4.1.5. Goda råd vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi i övrigt till våra leveranstips, där du kan läsa mer om vad behöver tänka på i förbindelse med din leverans. Läs leveranstips

4.1.6. Skador på inredning/bostad

Om det under leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad, ska detta noteras på fraktbrevet/följesedeln innan chaufförerna lämnar adressen.

4.1.7. Kontroll av varan

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på defekter, så ska du på fraktbrevet/följesedeln kvittera leveransen med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du neka att ta emot varan. Om transportskadan först konstateras senare, ska du skyndsamt reklamera detta och inom skälig tid.

4.1.8. Förgäves leverans

Om du inte är hemma på den avtalade leveranstidpunkten, tar vi din vara i retur till vårt centrallager, varvid du blir debiterad en ny leveranskostnad, samt får räkna med ytterligare leveranstid vid en eventuellt ny leverans.

4.2. Villkor vid leverans inom zon 2 och zon 3

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. Om du har valt leverans till trottoarkant, sker leverans till trapp/tomtgräns. Om du har valt leverans med inbärning, sker leverans med 2 fraktpersoner och bärhjälp till anvisad plats i hemmet förutsatt fri passage. D.v.s. ska möbeln kunna passera trappuppgångar, hallar, dörrkarmar m.m. Därtill är det ditt ansvar att skydda golv, mattor m.m. då fraktpersonerna inte får ta av sig skorna. 
När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

Det är ditt ansvar att se till att det bokade leveranstillfället, den angivna leveransadressen samt de angivna kontaktuppgifterna är korrekta. Tänk på att leverans sker så långt till den angivna leveransadressen som det finns lagligt farbar väg som är framkomlig med lastbil. Vägverkets färjor anses som framkomlig väg.

Vid leverans ska du identifiera dig med legitimation till transportören.

Om transportören inte har ankommit, och inte heller inom det avtalade tidsintervallet, så ska du meddela detta till ILVA inom 24 timmar fr.o.m. det avtalade leveranstillfället med transportören.

4.2.1 Kontroll av godset

Om godset är skadat vid leverans, så ska du kvittera godset med förbehåll för eventuella skador på innehållet till transportören vid leverans, eller alternativt kan du neka leverans av godset. Om transportskador först kan konstateras i efterhand, så ska detta skyndsamt reklameras till ILVA och inom skälig tid.

Reklamera till ILVA här

4.2.2 Ändring av leveransbokning, leveransadress och kontaktuppgifter

Du kan ändra ett bokat leveranstillfälle senast 24 arbetstimmar innan avtalad leverans till Bring.

Kontakta Bring

Ändring av leveransadress och kontaktuppgifter ska ske till ILVA snarast möjligt efter att köpet är gjort. Kontrollera därför din bekräftelse att leveransadressen och kontaktuppgifterna stämmer så fort du har mottagit denna.

Kontakta ILVA kundservice

Tänk på att ändringar som inkommer för sent, kan medföra att ILVA håller inne den redan debiterade leveranskostnaden, samt debiterar för en ny eventuell leverans, då detta kräver extra hantering. Här ska du räkna med ytterligare leveranstid över vad som ursprungligen har avtalats.

4.2.3 Förgäves leverans

Om du inte är på adressen inom den avtalade tidsramen, om det föreligger felaktigheter med leveransadressen och/eller kontaktuppgifter som gör att transportören inte kan komma i kontakt med dig vid leverans/inte kan hitta till adressen, om transportören inte kan nå fram till adressen pga. avsaknad av farbar väg, samt om mottagaren inte vill eller inte kan legitimera sig vid leverans, så betraktas dessa som leveransförsök. I dessa tillfällen håller ILVA inne den redan debiterade leveranskostnaden, samt debiterar för en ny eventuell leverans. Här ska du även räkna med ytterligare leveranstid

4.3. Villkor vid leverans till postombud

När du köper din vara kan du välja att få den levererad till ett postombud. Förutsatt att din beställda vara finns på lager är leveranstiden uppskattningsvis 2-4 arbetsdagar fr.o.m. det beräknade avsändningsdatumet som framgår på din orderbekräftelse.

Det är ditt ansvar att den avtalade leveransadressen är korrekt när ordern skapas. Om du upptäcker ett fel i adressen, ska du skyndsamt kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice

Om din försändelse inte anländer inom avtalad tid ska du likaledes kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice

4.3.1. Kontroll av varan

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på defekter, så ska du på fraktbrevet/följesedeln kvittera leveransen med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du neka att ta emot varan. Om transportskadan först konstateras senare, ska du skyndsamt reklamera detta och inom skälig tid.

4.3.2. Förgäves leverans

Om du inte hämtar din försändelse inom liggtiden för postombudet så skickas försändelsen automatiskt tillbaka till oss.

4.4. Villkor vid avhämtning av varor

Om du köper din vara i fysisk butik eller på ilva.se, så kan du välja att hämta varan i fysisk butik.

Du ombeds hämta varan så snabbt som möjligt efter att du har mottagit en elektronisk notifikation från oss att din order är klar för avhämtning. Om du är förhindrad att hämta din vara inom 7 dagar efter mottagen notifikation, ombeds du kontakta vår kundservice för att avtala närmare. Kontakta kundservice 

4.4.1. Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av varor i fysisk butik, kontrollerar att emballaget och varan är intakta. När du skriver under följesedeln, accepterar du att varan är i sitt rätta skick och du kan efterföljande inte reklamera för transportskador. Du är välkommen att öppna emballaget och kontrollera varan innan du lämnar butiken.

5. Leveransformer

Vi vill göra dig uppmärksam på att där finns olika leveransformer beroende på om du handlar i fysisk butik eller på ilva.se. 

Olika villkor samt leveransformer gäller för olika leveranszoner, nedan är dessa zoner specificerade. Leverans till postombud erbjuds till hela Sverige.

Zon 1: postnummer 200 00-313 95

Zon 2: postnummer 100 00-199 99, 313 96-769 99

Zon 3: postnummer 770 00-999 99 

Vi levererar endast till adresser inom Sverige, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

Det är viktigt att du sluter ett precist avtal om leverans i förbindelse med ditt köp, då den eventuellt valda leveransformen samt leveranstid ska stå på din orderbekräftelsen för att vara giltig. Var uppmärksam på detta när du avtalar leverans elektroniskt. 

5.1. Avhämtning i butik: 0 kr

Om du köper din vara i fysisk butik eller på ilva.se, så kan du välja att hämta varan i fysisk butik. När din vara finns klar för avhämtning, får du en elektronisk notifikation från oss. Notifikationen skickas separat från din orderbekräftelse och när din vara är redo att hämtas.

5.2. Leverans till postombud: 79 kr

Inredningstillbehör (galleri, lampor, brukskonst och textilier) levereras med GLS och DB Schenker för 79 kr till ditt närmaste postombud i förhållande till den angivna leveransadressen. Var uppmärksam på att GLS/DB Schenkers generella villkor för postpaket gäller för din försändelse.

Produkter av ömtålig karaktär som exempelvis speglar, kan inte levereras till postombud och måste därför levereras med en annan leveransform, vilket kan innebära extra leveranskostnader. Vid beställning av berörda varor kommer de aktuella leveransformerna med tillhörande priser att visas i utcheckningen för köp på ilva.se.

Om du har beställt mer än en produkt, kan det vara att din försändelse delas upp i flera paket, antingen om varorna är för stora eller tunga att skickas tillsammans, eller om varorna skickas från olika lager. Vi kan inte garantera att paketen anländer samtidigt.

Om du har några frågor kring din leverans till postombud, är du välkommen att kontakta vår kundservice. Kontakta kundservice 

5.3. Leverans till trottoarkant inom zon 1: 499 kr 

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppstår på fraktpersonens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med denna leveransform levereras dina möbler omonterade och i emballage. 

Till detta kan du välja att köpa till inbärning för att underlätta din leverans:

5.3.1. Leverans med inbärning: +399 kr

Varor köpta i fysisk butik eller på ilva.se levereras av två fraktpersoner, som bär dina varor och placerar dem på av dig anvisad plats i hemmet.

Detta omfattar dock inte varor som finns på lager i fysisk butik, utställningsvaror och outletvaror - läs mer under avsnittet "leverans av utställningsvaror och outletvaror". Var uppmärksam på att uppackning, montering och bortforsling av emballage inte ingår. 

5.4. Leverans till trottoarkant inom zon 2: 599 kr

Leverans sker med transportören Bring, inom 7 arbetsdagar till trapp/tomtgräns på den angivna leveransadressen. Detta förutsatt att din vara finns på lager.

När transportören har mottagit varan på sitt lager, får du ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst. Det är ditt ansvar att se till att det bokade leveranstillfället, den angivna leveransadressen samt de angivna kontaktuppgifterna är korrekta. Tänk på att leverans sker så långt till den angivna leveransadressen som det finns lagligt farbar väg som är framkomlig med lastbil. Vägverkets färjor anses som framkomlig väg. Vi erbjuder endast leverans till trapp/tomtgräns, transportören kan inte assistera med inbärning.

5.4.1. Leverans med inbärning: +399 kr

Varor köpta i fysisk butik eller på ilva.se levereras med 2 fraktpersoner som bär din möbel till anvisad plats i hemmet.

5.5. Leverans till trottoarkant inom zon 3: 899 kr

Leverans sker inom 7 arbetsdagar till den angivna leveransadressen med transportören Bring, förutsatt att din vara finns på lager, till trapp/tomtgräns. När transportören har mottagit varan på sitt lager, så kommer du att få ett SMS med en leveransbokningslänk, där du kan välja ditt önskade leveranstillfälle. På leveransdagen ringer transportören cirka 30 minuter innan ankomst.

Det är ditt ansvar att se till att det bokade leveranstillfället, den angivna leveransadressen samt de angivna kontaktuppgifterna är korrekta. Tänk på att leverans sker så långt till den angivna leveransadressen som det finns lagligt farbar väg som är framkomlig med lastbil. Vägverkets färjor anses som framkomlig väg.

5.5.1. Leverans med inbärning: +399 kr

Varor köpta i fysisk butik eller på ilva.se levereras med 2 fraktpersoner som bär din möbel till anvisad plats i hemmet.

5.6. Leverans av utställningsvaror och outletvaror

Om du har köpt varor som finns på lager i fysisk butik, eller utställningsvaror och outletvaror, så kan dessa levereras från fysisk butik med externa transportörer. Vi ombesörjer gärna transportbeställningen och du betalar i samband med beställningen av leverans i fysisk butik. Priserna för leverans varierar med vad du önskar få levererat och till vilken destination. 

Observera att denna tjänst endast erbjuds för köp i fysisk butik och i Malmö med omnejd. Kontakta vår kundservice om du önskar mer information kring denna leveransform.

Varor i fysisk butik, t.ex. varor som finns på avhämtningslager, samt utställningsvaror och outletvaror kan endast levereras med denna leveransform.

6. Förseningar

Över 97 % av våra varor levereras inom avtalad tid. Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via telefon/e-post så snart vi fått information om förseningen. När vi kontaktar dig försöker vi att komma fram till bästa möjliga lösning för dig, så att du så snabbt som möjligt får glädje av de möbler du har köpt hos oss. 

Om det uppstår en väsentlig försening på din order har du naturligvis möjlighet att annullera den försenade delen av din order. En väsentlig försening är mer än 3 veckor. Under särskilda förhållanden som hindrar oss att leverera i korrekt avtalad tid kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta är strejk, snöstorm och brand.

Vår tidigare service leveransgaranti är avskaffad fr.o.m. 15-09-2018. Köp genomförda förre detta datum omfattas dock av leveransgarantin.  

7. Annullering

Du kan naturligtvis alltid välja att annullera den del av ordern som blivit kraftigt försenad. Kompensation betalas dock endast ut om varan levereras. En kraftig försening innebär mer än 3 veckor.

7.1. Force majeure

Om det uppstår situationer som generellt förhindrar oss från att hålla leveranstiden kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta kan vara strejker, snöstormar och brand. 

8. Obegränsad returrätt 

Returnera ditt köp när som helst.

Hos ILVA är det enkelt att returnera dina varor om du någon gång skulle ändra dig.

Vi återbetalar hela beloppet – utan tidsfrist – för varor som returneras med köpedokumentation i form av kvitto eller ordernummer. Det gäller, oavsett om varorna är köpta i fysisk butik eller online på ilva.se.

Det finns dock ett par undantag samt förhållanden som du bör vara uppmärksam på:

  • Om du har köpt en vara som tillverkas efter dina önskemål och behov, t.ex. en möbel med en klädsel från den fysiska butikens klädselskollektion, så debiterar vi 25 % av det betalade priset för varan i avbeställningsavgift. Detta gäller även om du önskar annullera en pågående specialbeställning. Varor som är specialbeställda, är markerade med ”specialbeställning” på orderbekräftelsen.
  • Du får gärna prova varan där hemma på samma sätt som man skulle göra i butik, men du får inte ta varan i bruk. Om varan har provats utöver hur man gör i butik, så betraktar vi varan som använd. Det betyder att du om du vill returnera ditt köp, så får du endast en del eller inget av köpesumman åter. Detta beror på varans handelsmässiga värde.
  • Varor som är köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsexemplar, omfattas inte av returrätten.
  • Oftast betraktar vi originalförpackningen som en del av varan. Om originalförpackningen är skadad eller är i ett tillstånd som gör att den inte kan återanvändas, så betraktar vi varan som använd. Om du därför önskar returnera ditt köp efter att originalförpackningen är bruten, kan det därför vara att du endast får en del eller inget av köpesumman åter. Återbetalningsbeloppet fastställs utifrån varans handelsmässiga värde. Vi har inte möjlighet att ta emot varor i retur som saknar förpackning.
  • Returrätten gäller inte för varor som av hälso- och hygienskäl inte är ämnade att returneras när originalförpackningen har brutits efter leverans, t.ex. lakan, madrasser, huvudkuddar, sängkläder och liknande.
  • Observera att vid köp till näringsverksamhet bortfaller returrätten. Det är således inte möjligt att ångra sitt köp om ett köp är gjort i förbindelse med näringsverksamhet.
    Detta gäller så snart man har handlat som verksamhetsdrivande eller på vägnar av en verksamhetsdrivande.

     

Goda råd i förhållande till returrätten:

Tänk på att returnera varan i sin originalförpackning samt att vara varsam med denna när du packar upp din vara. Om du returnerar en vara som är skadad, eller som har använts på ett sätt som i betydande utsträckning förringar varans värde, så förbehåller vi oss rätten att reducera tillgodohavandet. Du bär själv risken för förpackningen/varorna till dess att vi har mottagit dem.

Observera att du ska vara varsam när du packar upp samt monterar och/eller demonterar dina möbler. Skador på varan kan nämligen betyda, att varans värde förringas, och att detta i sin tur har betydelse för hur stor andel av köpesumman du kan få tillbaka.

8.1 Ångerrätt ilva.se

När du som privatperson handlar på ilva.se gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument alltid har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan. Kunden står för returfrakt och ska returnera varan omonterad, väl emballerad, i fint skick och helst i originalemballage. 

8.2. Hur du går till väga för att returnera

Om du önskar att returnera en eller flera varor, ska du skyndsamt kontakta oss genom att antingen besöka butik eller kontakta kundservice: Kontakta kundservice. Du kan också välja att skicka varan i retur till ILVA och ska då fylla i vår ångerblankett: Hämta ångerblankett, och lägga denna tillsammans med varan du önskar returnera. Om du har frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

8.2.1. Retur i butik

Om du önskar att returnera, kan du avlämna den berörda varan i butik. Du hittar adresserna till våra butiker här: Butiker och öppettider.

8.2.2. Retur med leverans

Om du önskar att få varan hämtad av transportör, är du välkommen att kontakta kundservice för ett närmare avtal. Utgifterna för retur med transportör utgår med de gällande priserna för ILVAs leveransformer, och debiteras returen. Vi vill göra dig uppmärksam på att varan ska vara demonterad till sitt förpackade skick samt vara ordentligt emballerad.

8.2.3. Retur med postpaket 

Om du vill returnera varor som du har mottagit med postpaket, ska du använda den medskickade retursedeln samt lägga med ångerblanketten. Vi tar inte emot postpaket som saknar utdelning eller postpaket som skickas med efterkrav. Retur med postpaket kostar 79 kr och debiteras returen. Om varans originalförpackning saknas, kan det betyda att varans värde förringas. Så om du vill vara säker på att få tillbaka hela köpesumman, rekommenderar vi att varan returneras i originalförpackning. Om du på egen hand vill skicka en vara i retur, ska detta ske enligt nedanstående.

ILVA Logistik
Sadelmagervej 2
DK-7100 VEJLE
Märkning: Försäljningsordernummer
Dokumentation: Ångerblankett

8.3. Återbetalning av köpesumma

Om du utövar ångerrätten för ett helt köp, så får du tillbaka hela beloppet inklusive leveranskostnaderna som du har betalat till oss. Om du utövar ångerrätten för en del av ett köp, så återbetalas inte leveranskostnaderna. I händelse av en värdeminskning så subtraheras denna från återbetalningsbeloppet. Återbetalning av leveranskostnader gäller inte heller för extrakostnader till följd av att du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick besked om ditt beslut att häva köpet. Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har bett om något annat. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte innan har presenterat bevis för att du har returnerat den. 

8.3.1. Delvis retur

Om du önskar att returnera endast en del av ditt köp, gäller ovanstående villkor. Dock kommer du vid delvis retur inte att få leveranskostnaderna åter.

9. Bytesrätt på sängar

n god sömn är viktig. Därför är det viktigt för oss att du sover som en dröm – varje natt. Madrassen ska varken vara för hård eller för mjuk – den ska vara helt perfekt. Om du upptäcker att din nya madrass mot förmodan inte passar dina behov, har du möjlighet att byta madrassen inom 90 dagar – och nätter. Vid byte tas den gamla madrassen i retur till ett reducerat pris.

För byte med leverans inom postnummer 10000-19999 och 31396-99999 sker leveransen till trottoarkant och du måste själv ombesörja demontering samt montering av madrass.

För 90 nätters bytesrätt lyder villkoren enligt följande:

9.1 Wonderland

Är du inte nöjd med din madrass från Wonderland i standardmått? Oroa dig inte, du kan byta den till en annan fasthet inom 90 nätter. Du kan byta till en annan fasthet inom samma madrasstyp och du kan göra max. ett byte per madrass.

  • Du kan inte byta din madrass, om du har en säng med en hel kärna i måtten 160/180/200 x 200 cm eller 160/180/210 x 210 cm
  • Bytet gäller endast för madrassen – du kan inte byta bäddmadrassen
  • De 90 dagarna börjar gälla fr.o.m. den dag då du mottog din madrass
  • Hanterings- och leveransavgift för byte av kärna: 2 499 kr.

9.2 Tempur

Om du har köpt en TEMPUR Pro® Plus Smartcool 25 cm, TEMPUR Pro® CoolQuilt 27 cm eller TEMPUR Pro Air™ 25 cm som inte lever upp till dina förväntningar, kan du byta denna till en annan känsla inom 60 nätter. Du kan byta madrassen till en annan inom samma produkttyp, och du kan göra ett byte per madrass.

  • Storlekar som kan bytas är 90x200 / 90x210 cm och 180x200 / 180x210 cm
  • Madrasser som kan bytas är från serierna TEMPUR Pro® Plus Smartcool 25 cm, TEMPUR Pro® CoolQuilt 27 cm, TEMPUR Pro Air™ 25 cm
  • Det är möjligt att byta till en annan känsla, men inom samma produkttyp
  • De 60 dagarna gäller från den dag du mottar din madrass
  • Hanterings- och leveransavgift för byte av madrass 90x200 / 90x210 cm: 3 249kr.
  • Hanterings- och leveransavgift för byte av madrass 180x200 / 180x210 cm: 5 499 kr.

9.3 Nocturne Classic

  • Byte är inte möjligt

9.4 Nocturne Solid

  • Byte är inte möjligt

9.5 Nocturne Silver

Har du köpt en Nocturne Silver-madrass i standardmått (90x200/210 cm och 140x200 cm) med blixtlås på klädseln för att kunna byta madrasskärnan, och den inte lever upp till dina förväntningar, så kan du byta den till en annan fasthet inom 90 nätter. Du kan byta madrassen till en annan fasthet inom samma madrasstyp och du kan göra max. ett byte per madrass.

  • Det är endast madrasser med avtagbar klädsel och uttagbar madrasskärna som du kan byta
  • De 90 dagarna börjar gälla fr.o.m. den dag då du mottog din madrass
  • Bytet gäller endast för madrassen – du kan inte byta bäddmadrassen
  • Om du vill uppgradera din madrass, ska du betala skillnaden mellan ditt ursprungliga köp och din nya madrass
  • Om du vill byta din madrass till en ny som är billigare, får du återbetalt mellanskillnaden i form av ett presentkort, så att du själv kan välja vad du vill ha istället
  • Hanterings- och leveransavgift för byte av kärna: 999 kr.

9.6 Nocturne Unique

Om du upplever att din Nocturne Unique-madrass inte är som du hade förväntat dig, så kan du byta den till en annan fasthet inom 90 nätter. Det är endast madrasser med avtagbar klädsel och uttagbar madrasskärna som du kan byta.

  • Du kan byta till en annan fasthet inom samma madrasstyp och du kan göra max. ett byte per madrass
  • De 90 dagarna börjar gälla fr.o.m. den dag då du mottog din madrass
  • Bytet gäller endast för madrassen – du kan inte byta bäddmadrassen
  • Hanterings- och leveransavgift för byte av kärna: 2 499 kr

9.7 Nocturne Exclusive

Om din nya Nocturne Exclusive-madrass i standardmått (90x200/210 cm och 140x200 cm) inte lever upp till dina förväntningar, så kan du byta den till en annan fasthet inom 90 nätter. Du kan byta madrassen till en annan fasthet inom samma madrasstyp och du kan göra max. ett byte per madrass. Madrassmåtten 160/180x200/210 cm och 210x210 cm som hela kärnor kan inte bytas.

  • Det är endast madrasser med avtagbar klädsel och uttagbar madrasskärna som du kan byta
  • De 90 dagarna börjar gälla fr.o.m. den dag då du mottog din madrass
  • Bytet gäller endast för madrassen – du kan inte byta bäddmadrassen
  • Om du vill uppgradera din madrass, ska du betala skillnaden mellan ditt ursprungliga köp och din nya madrass
  • Om du vill byta din madrass till en ny som är billigare, får du återbetalt mellanskillnaden i form av ett presentkort, så att du själv kan välja vad du vill ha istället
  • Hanterings- och leveransavgift för byte av kärna: 999 kr.

9.8 Roll- och Atlas-madrasser

  • Byte är inte möjligt

 

Vänligen notera att du inte kan byta madrass på sängar sålda som utställningsexemplar

Om du vill byta din säng enligt ovanstående villkor, så behöver du endast vända dig till vår kundservice genom att ringa till telefonnummer 040-600 30 00 eller skriva till kundservice. Ta kontakt med din närmaste butik om sängen som du önskar få bytt är av märket Nocturne Silver.

10. Reklamation

När du som konsument handlar hos ILVA, har du i enlighet med konsumentköplagen 36 månaders reklamationsrätt fr.o.m. att du fick din vara. Vi erbjuder åtgärd för alla fel som är ursprungliga, t.ex. fabrikationsfel.

Köp som är gjorda i egenskap av företag eller offentliga verksamheter omfattas inte av reklamationsrätten. Anledningen till detta är att ett kraftigare slitage förväntas vid kommersiellt bruk/offentligt bruk än vid privat bruk. Våra varor är tillverkade och avsedda för privat bruk.

10.1. Om du önskar reklamera

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt, ber vi dig att fylla i vårt elektroniska reklamationsformulär och skicka in till oss. Du hittar reklamationsformuläret genom att klicka på nedanstående länk. 

Reklamera här

Fr.o.m. mottagen reklamationsanmälan är vår svarstid upp till 2 arbetsdagar, men vi strävar efter att svara dig så snart som möjligt.

Om felet du reklamerar bedöms vara ursprungligt, åtgärdas detta som utgångspunkt genom reparation eller byte av reservdel. Alternativt byter vi ut varan förutsatt att kostnaderna inte är orimliga, eller erbjuder ett prisavdrag mot att du behåller varan i befintligt skick. Då många av våra varor är specialtillverkade bör du räkna med en tidsperiod på 4-6 veckor innan en eventuell åtgärd är slutförd. Vi försöker naturligtvis slutföra din reklamation så snart som möjligt.

Om vi emotser en vara i retur, som vid mottagandet inte bedöms ha ursprungliga fel, förbehåller vi oss rätten att upphäva tidigare fattat reklamationsbeslut, samt debitera för eventuella transport- och hanteringskostnader.

Saker att ha i åtanke vid en reklamation:

  • Varan ska omfattas av reklamationsrätten.
  • Du ska kunna uppvisa ett köpbevis på varan du reklamerar, t.ex. ett kvitto, en orderbekräftelse, m.m. 
  • Du ska reklamera ett fel så snart felet upptäcks och inom skälig tid.
  • Felet ska beskrivas tydligt och ska åtföljas av bildunderlag där felet framgår.
  • Varan ska ha behandlats och underhållits enligt våra rekommendationer. Du ansvarar själv för att undersöka och följa upp behovet av underhåll. Du hittar information om underhåll och skötsel genom att klicka här.
  • Även om du har köpt en vara som du har för avsikt att använda vid ett senare tillfälle, så ska du kontrollera varan för fel så fort varan har avlämnats.
  • Observera: De flesta av våra soffor monteras med ett transportskydd i form av ett tyg på undersidan. Tygets uppgift är att skydda soffan mot smuts under transport. Tyget är inte tillverkat av ett hållbart material och kan därmed lätt gå sönder, och har ingen praktisk funktion för soffan. Därför betraktas fel med transportskyddet inte som en reklamation.
  • Observera: För åtgärder inkluderande transport, ska varan vara demonterad till sitt avlämnade skick innan transporttillfället, men behöver inte vara emballerad.

10.2. Om du motsätter dig ett beslut

Om vi beslutar att inte behandla din reklamation eller avvisar reklamationen och du motsätter dig detta beslut, så har du möjlighet att få saken prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden. Du har även möjlighet att rådfråga konsumentombudsmannen i din kommun.

Du kan skicka ditt klagomål till:

Allmänna reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

Hjemmeside: www.arn.se

 

EU-kommissionens onlineplattform vid tvister kan också användas för att lämna klagomål. Den är särskilt relevant för konsumenter som är bosatta i annat EU-land. Klagomål lämnas in här: www.ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål ska du ange vår e-postadress kundservice@ilva.se eller webshop@ilva.se beroende på var du har handlat.

11. Integritetspolicy

ILVA A/S ("ILVA", "vi" eller "oss") behandlar personuppgifter om dig när du kontaktar oss, besöker våra butiker, besöker vår webbplats eller gör ett köp. Vår behandling sker i enlighet med principerna och kraven i dataskyddsförordningen och dataskyddslagen.

Syftet med denna integritetspolicy är att ge dig mer information om hur vi konkret behandlar dina personuppgifter och om dina rättigheter i samband med behandlingen.

 Om du har frågor om integritetspolicyn eller vill utöva dina individuella rättigheter som beskrivs nedan, kan du kontakta oss via följande kontaktuppgifter:

ILVA A/S
CVR nr.: 28505108
Damvej 9
8471 Sabro
Tlf. 40 600 30 00

Du kan kontakta oss via följande formulär
E
ller skriv till oss på kundservice@ilva.se

11.1   Ändamål, Typer av personUPPGIFTER samt RÄTTSLIGA GRUNDER fÖr behandling

Vi behandlar följande personuppgifter, som närmare beskrivet nedan.

 a) Ändamål - behandling av erbjudanden, beställningar och administration av kundrelationer

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. Adress
    3. E-post
    4. Telefonnummer
    5. Betalingsmetod
    6. Orderinformation samt orderhistorik
    7. Projektinformation
  2. Rättslig grund
    1. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla vårt avtal om köp och leverans (GDPR-artikel 6, stycke 1, bokstav b).
    2. Vårt berättigade intresse av att säkerställa en trillfredsställande kundupplevelse (GDPR art. 6, punkt 1, f).
  3. Lagringsperiod
    1. Vi raderar personuppgifterna kontinuerligt.
    2. Kundorder anonymiseras efter 30 månader i enlighet med konsumentlagen, om du inte har en aktiv MITT ILVA-profil där dina ordrar alltid är tillgängliga.
    3. Bokföringsrelaterad information avseende orderbehandling sparas i 5 år efter utgången av det räkenskapsår då ordern lades.

B) Ändamål - skapa medlemskap i MITT ILVA, registrering i våra IT-system och hantering av ditt medlemskap

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. Adress
    3. Telefonnummer
    4. E-post
    5. Favoritprodukter (valfritt)
    6. Orderinformation och orderhistorik
    7. Leveranstider
  2. Rättslig grund
    1. Behandling är nödvändig för att ingå och uppfylla avtalet om medlemskap i MITT ILVA (GDPR art. 6, punkt 1, f).
    2. Vårt berättigade intresse av att säkerställa en korrekt registrering (GDPR art. 6, punkt 1, f).
  3. Lagringsperiod
    1. Personuppgifter sparas så länge medlemskapet är aktivt.
    2. Vis uppsägning av medlemskap kommer vi att behålla uppsägningsmeddelandet samt tidspunkten för radering av din profil i 2 år efter uppsägningen.

 C) Ändamål – Utfärdande och hantering av presentkort, kuponger mm. (”Presentkort”)

  1. Typer av personuppgifter
    1. Presentkortsnummer
    2. Presentkortsvärde
    3. Giltighetsperiod
  2. Rättslig grund
    1. Behandlingen är nödvändig för att hantera ditt presentkort.
    2. (GDPR art. 6, punkt 1, b).
  3. Lagringsperiod
    1. Vi raderar personuppgifterna vid inlösning av presentkortet, eller senast vid utgången av giltighetsperioden.

 D) Ändamål – Kundtjänstförfrågningar, kommunikation via chatt och annan kontakt, inklusive hantering av klagomål och invändningar. Inspelning av samtal med kundtjänst för utbildnings- och dokumentationsändamål.

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. E-post
    3. Telefonnummer
    4. Innehåll i förfrågan
    5. Referensnummer
  2. Rättslig grund
    1. Vårt berättigade intresse av att besvara och hantera din förfrågan och säkerställa tillfredsställande kundeservice (GDPR art. 6, punkt 1, f)
    2. Ditt samtycke till inspelning av telefonsamtal (GDPR art. 6, punkt 1, a)
  3. Lagringsperiod
    1. Vid kontakt och kommunikation med dig raderar vi dina uppgifter 90 dagar efter senaste kontakt. Chattmeddelanden raderas efter 60 dagar.
    2. Om din förfrågan är ett reklamationsärende sparas uppgifterna i enlighet med reklamationslagen.

E) Ändamål Förebyggande av bedrägeri och vittvätt

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. Orderinformation
    3. Betalningsinformation
    4. Dokumentation i form av bilder
  2. Rättslig grund
    1. Vårt berättigade intresse av att förebygga bedrägeri svindel (GDPR art. 6, punkt 1, f)
    2. Behandlingen är nödvändig för att förebygga bedrägeri (GDPR art. 6, punkt 1, c).
  3. Lagringsperiod
    1. Vi raderar personuppgifterna kontinuerligt.
    2. Vi behåller dina personuppgifter så länge det specifika ärendet pågår.

 F) Ändamål – Cookies

  1. Typer av personuppgifter
    1. Typer av personuppgifter framgår av cookiepolicy.
  2. Rättslig grund
    1. Vårt berättigade intresse av att använda nödvändiga cookies för att förbättra vår webbplats (GDPR art. 6, punkt 1, f).
    2. Rättslig grund för behandling av personuppgifter med användning av icke-nödvändiga cookies är ditt samtycke (GDPR art. 6, punkt 1, a).
    3. Samtycket kan när som helst återkallas.
  3. Lagringsperiod
    1. Den maximala förvaringsperioden för cookies och andra liknande spårningsuppgifter beror på syftet med varje cookie eller spårningsuppgift.
    2. Förvaringsperioderna för enskilda cookies och liknande spårningsuppgifter anges i cookiepolicyn.

 G) Ändamål – Nyhetsbrev

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. E-post
    3. Favoritbutik
    4. Anmälningsmetod
    5. Beteende i nyhetsbrevet, inklusive öppningsfrekvens och klickfrekvens
    6. Födelsedatum (frivilligt)
  2. Rättslig grund
    1. Ditt samtycke (GDPR art. 6, punkt 1, a)
  3. Lagringsperiod
    1. Vid avanmälan från nyhetsbrev slutar vi omedelbart att skicka nyhetsbrev, och personuppgifterna lagras i två år efter avanmälan från nyhetsbreven.

 H) Ändamål – Direktmarknadsföring och profilering, via MITT ILVA

  1. Typer av personuppgifter
    1. Medlems-ID och medlemsstatus
    2. Geografisk data (plats, stad, land)
    3. Enhetsinformation (uppgifter om din enhets operativsystem)
    4. Köphistorik och kvitton
    5. Beteende, inkl. köpbeteende och beteende i appen, inklusive spelaktivitet och vunna spel
    6. Orderhistorik inkl. orderbelopp, orderkategori, orderinnehåll etc.
    7. Mottagna och använda förmåner
    8. Eventuella anknutna fasta rabatter
  2. Rättslig grund
    1. Ditt samtycke (GDPR art. 6, punkt 1, a)
    2. Vårt ligitima intresse av att kommunicera med dig och presentera våra företag och produkter (GDPR art. 6, punkt 1, f).
  3. Lagringsperiod
    1. Vi raderar personuppgifter löpande.
    2. Upp till två år efter återkallande av samtycke, lagras personuppgifterna av dokumentationsändamål.

I) Ändamål – Marknadsföring via våra sociala medieprofiler, samt kommunikation med dig via våra profiler

  1. Typer av personuppgifter
    1. Användarnamn
    2. Kommentarer på Instagram- och Facebookinlägg
    3. Gilla-markeringar
    4. Inlägg
    5. Meddelanden
  2. Rättslig grund
    1. Ditt samtycke (GDPR art. 6, punkt 1, a)
    2. Vårt ligitima intresse av att kommunicera med dig och presentera våra företag och produkter (GDPR art. 6, punkt 1, f).
  3. Lagringsperiod
    1. Vi raderar personuppgifter och inlägg löpande, och vi förbehåller oss rätten att ta bort gilla-markeringar och kommentarer som du har skrivit.
    2. Vi raderar personuppgifter när vi bedömer att de inte längre är nödvändiga för att uppfylla syftet.

J) Ändamål - Administration av tävlingar

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. E-post
    3. Användarnamn på Instagram eller Facebook vid tävlingar på dessa plattformar
    4. Tävlingsinformation
    5. Vinstinformation
  2. Rättslig grund
    1. Behandlingen är nödvändig för att hantera ditt deltagande i tävlingen (GDPR art. 6, punkt 1, b).
    2. Vårt ligitima intresse av att administrera tävlingar (GDPR art. 6, punkt 1, f).
  3. Lagringsperiod
    1. Vinnarens kontaktuppgifter sparas i 12 månader från mottagandet av priset. Övriga deltagare raderas efter 30 dagar.
    2. Bokföringspliktiga uppgifter relaterade till utdelning av vinsten för vinnaren sparas dock i 5 år efter slutet av det räkenskapsår då priset delades ut.

K) Ändamål - Administration av samarbetsavtal med leverantörer och samarbetspartners

  1. Typer av personuppgifter
    1. Namn
    2. Företagsadress
    3. Kontaktuppgifter
  2. Rättslig grund
    1. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal som har ingåtts med dig på uppdrag av en av våra leverantörer eller samarbetspartners (GDPR art. 6, punkt 1, b).
    2. Vårt legitima intresse av att upprätthålla en pågående dialog med våra samarbetspartners och säkerställa korrekt registrering för fakturering, bokföring och/eller leveransändamål (GDPR art. 6, punkt 1, f).
  3. Lagringsperiod
    1. Bokföringspliktiga uppgifter relaterade till orderbehandling sparas i 5 år efter slutet av det räkenskapsår då ordern lades.
    2. Vid kontakt och kommunikation med dig raderar vi dina uppgifter 5 år efter senaste kontakt.

L) Ändamål - Förbättring av vår webbplats

  1. Typer av personupppgifter
    1. Webbläsartyp
    2. IP-adress
    3. Geografisk data
    4. Besöks- eller exponeringstidpunkt
    5. Beteende på hemsidan, inklusive vald leveransbutik, köpinformation, information om visade produkter
  2. Rättslig grund
    1. Vårt legitima intresse av att använda nödvändiga cookies för att förbättra vår webbplats (GDPR art. 6, punkt 1, f).
    2. Den lagliga grunden för behandling av personuppgifter med icke-nödvändiga cookies är ditt samtycke (GDPR art. 6, punkt 1, a).
    3. Samtycket kan när som helst återkallas.
  3. Lagringsperiod
    1. Den maximala lagrinstiden för cookies och andra liknande spårningsuppgifter beror på syftet med varje enskild cookie eller spårningsuppgift.
    2. Lagringstiderna för enskilda cookies och liknande spårningsuppgifter framgår av cookiepolicyn.

 M) Ändamål - Övervakning via TV med syftet att skapa säkerhet och trygghet för våra anställda och kunder, förebygga och utreda brott och andra händelser som skapar otrygghet, skydda tillgångar och värden samt tillhandahålla försäkringsmässig dokumentation, inklusive dokumentation i samband med stöld, olyckor och skador, samt förebygga och utreda obehörig intrång på vår egendom.

  1. Typer av personuppgifter
    1. Bildmaterial från TV-övervakning
    2. Tidpunkt
  2. Rättslig grund
    1. Vårt legitima intresse av att säkerställa syftena (GDPR art. 6, punkt 1, f).
    2. Om bildmaterialet från TV-övervakningen visar brottsliga handlingar eller innehåller känslig information är rättslig grund för vår behandling samt GDPR art. 9, punkt 2, f (förföljande av rättsliga anspråk). 
  3. Lagringsperiod
    1. Vi raderar personuppgifterna senast 30 dagar efter att de har registrerats, om de inte behövs som dokumentation i specifika ärenden.

11.2 SPECIFIKT om profilering

I samband med marknadsföring till dig, inklusive besök på vår webbplats, sociala medieprofiler, mottagande av vårt nyhetsbrev och medlemskap i MITT ILVA, behandlar vi dina uppgifter för att utföra profilering, det vill säga att utvärdera, analysera eller förutsäga aspekter av dina personliga preferenser, intressen och beteende för användning i marknadsföringsaktiviteter.

Uppgifterna som behandlas i detta sammanhang kan inkludera alla uppgifter som beskrivs under avsnitt 1.

I samband med dessa aktiviteter används data från tredje parter som sammanförs med de personuppgifter som vi har i vår ägo.

11.3 Vem delar vi personuppgifter med?

Beroende på dina aktiviteter kan vi dela dina personuppgifter med följande övergripande kategorier av leverantörer, samarbetspartners och databehandlare som behöver dem för att uppfylla de behandlingsändamål som anges ovan eller som vi enligt gällande lagstiftning är skyldiga att lämna ut dina uppgifter till.

  • Drifts- och programvaruleverantörer samt andra databehandlare
  • Revisorer, advokater och bankkontakter
  • Leverantörer och samarbetspartners
  • Myndigheter

Listan är inte uttömmande, vilket innebär att det kan hända att vi delar dina personuppgifter med andra.

Databehandlare kan endast få tillgång till och behandla personuppgifter på uppdrag av ILVA i enlighet med våra tydliga instruktioner och med syftet att uppfylla specifika ändamål som fastställs i ett skriftligt databehandlaravtal mellan ILVA och databehandlaren.

Om du tar ett lån genom ILVAs finansiella samarbetspartner sker detta helt oberoende av ILVA och endast med vår finansiella samarbetspartner. ILVA har ingen tillgång till dessa data. Därför uppmanar vi dig alltid att läsa integritetspolicyn för vår finansiella samarbetspartner.

11.4 ÖVERFÖRING av personuppgifter till tredjeländer

När personuppgifter överförs till tredjeländer säkerställer vi en tillräcklig skyddsnivå genom att ingå EU-standardavtal med mottagaren av uppgifterna och implementera eventuella ytterligare säkerhetsåtgärder. Vi ser även till att mottagarna åtminstone omfattas av särskilda certifieringsmekanismer eller utgör "säkra" tredjeländer som har godkänts av EU-kommissionen.

Du kan begära en kopia av grundvalen för överföringen genom att kontakta oss med hjälp av kontaktinformationen ovan.

11.5 RÄTTIGHETER

Du har rätt att när som helst begära att få information om, rätta eller ta bort dina personuppgifter. Dessutom kan du begränsa vår behandling av dina personuppgifter, invända mot behandlingen och utöva din rätt att på vissa villkor få tillgång till och överföra dina personuppgifter till en annan ansvarig för behandling (rätten till dataportabilitet).

Om du har gett ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter kan du när som helst återkalla detta samtycke genom att kontakta oss. Återkallelsen påverkar dock inte behandlingen av personuppgifter som har skett innan återkallelsen.

Om du vill använda dina rättigheter kan du kontakta oss med hjälp av kontaktinformationen ovan.

11.6 möjlighet för att lämna klagomål

Om du någonsin vill lämna klagomål angående vår behandling av dina personuppgifter kan du göra det genom att kontakta Integritesskyddsmyndigheten med hjälp av kontaktinformationen nedan:

Integritesskyddsmyndigheten

Box 8114
104 20 Stockholm
Telefon: 08-657 61 00
E-post: imy@imy.se

Dessutom kan du läsa mer om dina rättigheter i Integritetsskyddsmyndighetens guide om registrerades rättigheter. Guiden finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats här.

11.7 ÄNDRINGAR av INTEGRITETSPOLICYN

Denna integritetspolicy kommer att uppdateras och ändras med jämna mellanrum, inklusive när det är nödvändigt på grund av lagändringar och förändringar i praxis inom dataskyddsområdet. Därför bör du regelbundet hålla dig informerad om ändringar i integritetspolicyn. Vissa ändringar kommer att kommuniceras direkt till dig via e-post, och det kan hända att du ombeds godkänna väsentliga ändringar.

Datum för senaste ändring av integritetspolicyn: 30.11.2023