Obegränsad returrätt

Returnera ditt köp när som helst.

Hos ILVA är det enkelt att returnera och byta dina varor om du någon gång skulle ändra dig.

Vi återbetalar det fullständiga beloppet – utan tidsbegränsning – på varor som returneras med köpebevis i form av kvitto eller ordernummer. Detta gäller, oavsett om varorna är köpta i butik eller online på ilva.se.

1. Dock finns det ett par undantag samt förhållanden som du bör vara uppmärksam på

Om ditt köp baseras på mått angivna av dig, så gäller inte returrätten.

Om du har köpt en möbel som är anpassad efter dina behov, så kommer där vid returnering att debiteras 25 % av varans värde i avbeställningsavgift. Detta gäller även om du vill annullera en pågående beställning av en specialbeställd vara. Vi tar denna avbeställningsavgift eftersom din beställda vara är specialtillverkad efter dina önskemål, samt för att vi efterföljande inte kan sälja varan till ordinarie pris. Specialtillverkade möbler är märkta med ”specialbeställning” på din beställning.

Du får gärna prova varan där hemma och på samma sätt som du skulle göra i butik, men du får inte använda varan. Om varan har provats utöver hur det sker i butik, så betraktar vi varan som använd. Det betyder, att om du ångrar ditt köp, får du endast en del eller inget av köpesumman åter, beroende på varans handelsmässiga värde.

Hygienvaror med bruten förpackning som t.ex. lakan, huvudkuddar, bäddmadrasser och varor som är köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsmodeller, eller varor köpta från outlet omfattas inte av returrätten.

Vi tar inte emot varor i retur som saknar förpackning.

2. Goda råd i förhållande till returrätten

Vi rekommenderar att du sparar varans originalförpackning och returnerar varan i denna. Om du returnerar en vara som är skadad eller använd på ett sätt, som i betydande grad förringar varans värde, förbehåller vi oss rätten att reducera återbetalningen. Du bär själv risken för paketet/varorna till dess att vi har mottagit den/dem.

Var uppmärksam på att du ska vara försiktig, när du monterar och/eller demonterar dina möbler. Skador på produkten kan nämligen betyda, att varans värde förringas, vilket kan få betydelse för hur stor andel av köpesumman, du kan få tillbaka.

3. Hur du går till väga för att returnera

Om du önskar att returnera en eller flera varor, ska du skyndsamt kontakta oss genom att antingen besöka butik eller kontakta kundservice: Kontakta kundservice. Du kan också välja att skicka varan i retur till ILVA och ska då fylla i vår ångerblankett:Hämta ångerblankett, och lägga denna tillsammans med varan du önskar returnera. Om du har frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

3.1. Retur i butik

Om du önskar att returnera, kan du avlämna den berörda varan i butik. Du hittar adresserna till våra butiker här: Butiker och öppettider.

3.2. Retur med leverans

Om du önskar att få varan hämtad av transportör, är du välkommen att kontakta kundservice för ett närmare avtal. Utgifterna för retur med transportör utgår med de gällande priserna för ILVAs leveransformer, och debiteras returen. Vi vill göra dig uppmärksam på att varan ska vara demonterad till sitt förpackade skick samt vara ordentligt emballerad.

3.3. Retur med postpaket

Om du vill returnera varor som du har mottagit med postpaket, ska du använda den medskickade retursedeln samt lägga med ångerblanketten. Vi tar inte emot postpaket som saknar utdelning eller postpaket som skickas med efterkrav. Retur med postpaket kostar 79 kr och debiteras returen. Om varans originalförpackning saknas, kan det betyda att varans värde förringas. Så om du vill vara säker på att få tillbaka hela köpesumman, rekommenderar vi att varan returneras i originalförpackning. Om du på egen hand vill skicka en vara i retur, ska detta ske enligt nedanstående.

ILVA Logistik

Sadelmagervej 2

DK-7100 VEJLE

Märkning: Försäljningsordernummer

Dokumentation: Ångerblankett

4. Återbetalning av köpesumma

Om du utövar ångerrätten för ett helt köp, så får du tillbaka hela beloppet inklusive leveranskostnaderna som du har betalat till oss. Om du utövar ångerrätten för en del av ett köp, så återbetalas inte leveranskostnaderna. I händelse av en värdeminskning så subtraheras denna från återbetalningsbeloppet. Återbetalning av leveranskostnader gäller inte heller för extrakostnader till följd av att du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick besked om ditt beslut att häva köpet. Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har bett om något annat. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått varan i retur, såvida du inte innan har presenterat bevis för att du har returnerat den.

4.1. Delvis retur

Om du önskar att returnera endast en del av ditt köp, gäller ovanstående villkor. Dock kommer du vid delvis retur inte att få leveranskostnaderna åter.

Populära kategorier

  • Gratis leverans

    Handla varor för 5.000:- eller mer och få gratis leverans till trottoarkanten inom postnummer 20000-29999

  • Handla online

    och hämta i butik utan kostnad

  • Obegränsad returrätt

    Returnera ditt köp när som helst

  • Prissäkerhet

    Vi matchar alla priser - både online och i våra butiker

  • Byt i butik

    Handla online och byt i butik