Reklamation


Villkor för reklamation gäller både vid köp i vårt fysiska varuhus samt köp genomförda i vår webshop www.ILVA.se. 

Som konsument har du genom konsumentköplagen 36 månaders (3 år) reklamationsrätt på alla köp genomförda hos ILVA.

Hos ILVA har vi ett nära samarbete med våra leverantörer och vi utvärderar kontinuerligt kvaliteten på alla våra varor. På utvalda varor som t.ex. våra bästa madrasser erbjuder vi upp till 25 år alternativt livstidsgaranti.

De flesta av våra varor görs i naturmaterial som kräver regelbunden skötsel och underhåll, annars kan varans livslängd samt garanti påverkas. Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår personal för råd och vägledning kring din produkt. På detta sätt får du ut så mycket som möjligt av dina möbler.

Observera: ILVAs möbler är ej avsedda för offentligt bruk. ILVA möbler använda i offentligt bruk omfattas ej av reklamationsrätten.  

Om du önskar reklamera din vara

Har du mottagit en defekt vara åtgärdas detta som utgångspunkt via reparation eller byte av reservdel. Alternativt utbyter vi varan eller delar av den med förutsättning att det ej medför ILVA orimliga kostnader.

Då många av ILVAs varor är speciellt framställda bör du räkna med en tidsperiod på 4-8 veckor innan eventuell reparation kan vara slutförd. Vi försöker naturligtvis alltid slutföra reklamationen så fort som möjligt.

Önskar du reklamera

Har du haft oturen och mottagit en defekt vara som du vill reklamera, erbjuder vi optimal reklamationshantering genom att fylla i formuläret nedan.

Fyll i och skicka reklamationsformuläret

Reklamationsformuläret mottages av våran kundservice, du får även en kopia på ärendet. Vi kommer att behandla din reklamation så fort som möjligt.

  • Vi råder dig till att informera oss om felen i din order så snart det uppstår eller upptäcks.
  • Varan ska reklameras inom reklamationsrättens tidsperiod och så snart som felet upptäcks.
  • Varan ska ha behandlats/underhållits på korrekt sätt.
  • De flesta av våra soffor blir monterade med ett transporttyg i botten. Transporttyget har endast som uppgift att skydda soffan mot smuts under transport. Tyget är därför inte tillverkat i ett hållbart material och kan lätt gå sönder. Detta har inte någon praktisk funktion för soffan och betraktas därför inte som någon reklamation. 

Många av våra varor är gjorda i naturmaterial som har behov av regelbunden skötsel och underhåll för att livslängd och garanti inte ska påverkas. Misskötsel eller olämplig användning av produkten täcks ej av reklamationsrätten.

Det är ditt eget ansvar att undersöka och följa upp behovet av underhåll. Vi hjälper dig mer än gärna med vägledning kring det.

Om vi tar beslut att inte behandla din reklamation eller avvisar reklamationen och du motsätter dig detta beslut har du möjlighet att överklaga hos konsumentombudsmannen i din kommun.

EU-kommissionens online plattform vid tvister kan också användas för att lämna klagomål. Den är särskilt relevant för konsumenter som är bosatta i annat EU-land. Klagomål lämnas in här: www.ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål ska du ange vår e-mailadress kundservice@ilva.se.