Leveransgaranti

Leverans i tid – eller sänkt pris

Om en eller flera av dina varor är mer än en vecka försenade i förhållande till avtalat leverans- eller avhämtningsdatum, ger vi dig 10 % av den försenade varans pris i kompensation.

Vi beräknar kompensation utifrån en bedömning av om förseningen betyder att du inte kan använda det som du har köpt.

Observera att vi förbehåller oss rätten att inte betala ut kompensation vid förseningar i leveransen av postpaket där förseningen beror på PostNord.

Nedan kan du se några exempel på hur kompensationen beräknas:

Exempel 1: Du har köpt en soffa för 10 000 kr och på orderbekräftelsen anges leverans- eller avhämtningsdatum. Om din vara inte är klar att levereras eller avhämtas en vecka efter utlovat datum, får du 10 % i kompensation av 10 000 kr, dvs. 1 000 kr.

Exempel 2: Du har köpt en soffa för 10 000 kr och ett bord för 5 000 kr. Bordet är klart i tid, medan soffan är försenad. Då får du 10 % av soffans pris i kompensation, dvs. 1 000 kr, men ingen kompensation för bordet.

Exempel 3: Du har köpt en dubbelsäng för 25 000 kr. Den ena halvan är klar i tid, men den andra är försenad. Du får 10 % i kompensation på hela ordern eftersom varan är köpt som en komplett dubbelsäng, dvs. 2 500 kr.

Exempel 4: Du har köpt en hyllkombination med 5 moduler för 15 000 kr. En lucka är försenad. Hyllkombinationen kan användas utan den saknade luckan, och kompensationen sätts därför till 10 % av luckans pris på 500 kr, dvs. 50 kr.

Annullering

Du kan naturligtvis alltid välja att annullera den del av ordern som blivit kraftigt försenad. Kompensation betalas dock endast ut om varan levereras. En kraftig försening innebär mer än 3 veckor.

Force majeure

Om det uppstår situationer som generellt förhindrar oss från att hålla leveranstiden kan vi åberopa force majeure. Exempel på detta kan vara strejker, snöstormar och brand. ILVA reserverar sig mot eventuella prisfel.

Vår leveransgaranti har tillämpats sedan den 15 april 2016.