Leverans- och avhämtningsvillkor

Vi vill göra dig uppmärksam på att olika leverans- och avhämtningsvillkor gäller beroende på om du handlar i fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se.

Vi levererar endast till adresser inom Sveriges gränser, d.v.s. fastlandet samt öar med broförbindelse.

Det är viktigt att du avtalar leverans i förbindelse med ditt köp då en eventuellt avtalad leverans måste stå på din order för att vara giltig. Detta omfattar inte leverans med postpaket som automatiskt skickas till ditt närmaste postombud i enlighet med de förväntade sändningsdatumen på din orderbekräftelse.

Leverans med speditören RTC (inom Skåne)

När du gör ett köp via fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se kan du välja att få dina varor levererade till din hemadress med speditören RTC på uppdrag av ILVA.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att närvara måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 och webbshoppen på +46 40 600 30 01.

Observera att chaufförerna av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Om speditören inte anländer inom avtalad tidsperiod ska du meddela ditt försäljningsställe detta inom 24 timmar.

ILVA måste erhålla betalning för valda leveranssätt och tillvalstjänster senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller leveransdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Om du önskar att genomföra en ändring gällande leveransdatum och leveranstid på egen hand kan du använda länken i e-postmeddelandet som skickades till dig tillsammans med din orderbekräftelse.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi med oss varan tillbaka till vårt centrallager. Observera det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Tips vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi också till våra leveranstips, där du kan läsa mer om vad du behöver känna till i samband med leverans.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 20000-25999)

Pris: 399 kr.

Dina möbler levereras och placeras vid första dörr på gatuplan eller vid första hinder som uppkommer på fraktpersonalens väg från bilen till gatudörren. Ett hinder kan exempelvis vara en trappa eller en smal port som möblerna inte kan komma igenom. Med detta leveranssätt levereras dina möbler omonterade och i emballage.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

Tillvalstjänster för leverans till trottoarkanten

1. Leverans lördag

Pris: +150 kr.

Önskar du leverans på en lördag kan detta köpas till när du väljer leverans till trottoarkanten.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

Gratis leverans av säng till trottoarkanten

När du köper säng i den fysiska butiken eller i vår webbshop ilva.se bjuder vi på leverans till trottoarkanten. Vid köp i den fysiska butiken dras leveranskostnaden av vid beställningstillfället. Vid köp i vår webbshop ber vi dig vänligen att kontakta webbshoppens kundservice för justering av leveranskostnaden då vårt system inte kan dra av leveranskostnaden automatiskt.

Leverans med inbärning (postnummer 20000-29999)

Pris: 599 kr.

Dina möbler som understiger 70 kg per enhet levereras och placeras på anvisad plats i hemmet. Med detta leveranssätt levereras dina möbler omonterade och i emballage. Önskas leverans och inbärning av dina tunga möbler, vänligen läs avsnitt om expressleverans.

Tillvalstjänster för leverans med inbärning

1. Leverans lördag

Pris: +150 kr.

Önskar du leverans på en lördag kan detta köpas till.
Observera: Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop, vänligen kontakta varuhuset.

2. Montering av en möbel

Pris: +500 kr.

Din nya möbel blir levererad av två fraktpersoner som bär in möbeln och monterar den. Önskas där ytterligare monteringshjälp är tilläggspriset SEK 500,00 per enhet.
Observera: Denna tillvalstjänst gäller endast montering av soffa, bäddsoffa, fåtölj och säng. Denna tillvalstjänst kan ej köpas för möbler som väger mer än 70 kg per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

3. Bortforsling av en motsvarande möbel

Pris: +850 kr.

Din nya möbel blir levererad av två fraktpersoner till anvisad plats i hemmet. Fraktpersonerna forslar bort motsvarande möbel som vi levererar. Det enda du behöver göra är att demontera möbeln.
Observera: Denna tillvalstjänst kan ej köpas för möbler som väger mer än 70 kg per enhet. Denna tillvalstjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

Leverans med speditören Conway (utanför Skåne)

När du gör ett köp via fysisk butik eller i vår webbshop ilva.se kan du välja att få dina varor levererade till din hemadress med speditören Conway på uppdrag av ILVA.

Leverans bokas till en specifik vecka med ILVA. Därefter planerar speditören leveransdag och leveranstid. Leveranserna sker måndag till fredag med helger och danska helgdagar undantaget. Speditören aviserar dig dagen innan leveransen ska ske via sms eller e-post med närmare leveransinformation. Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveransvecka är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under aviserat leveransdatum och tidsperiod för leverans. Om du inte har möjlighet att närvara eller annars önska ändra leveransvecka måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 och webbshoppen på +46 40 600 30 01.

Det är viktigt att du tar kontakt med ILVA och avtalar leverans i förbindelse med ditt köp då en eventuellt avtalad leverans måste stå på din order för att vara giltig.

ILVA måste erhålla betalning för leverans senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Om du önskar ändra leveransadress eller leveransvecka måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan måndagen som infaller under avtalad leveransvecka. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar speditören med sig varan tillbaka till sitt transportlager för vidare transport till vårt centrallager. Observera att det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 10000-19999 och 30000-76999)

Pris: 1 299 kr.

Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum till trottoarkanten med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp.

Om du har avtalat leveransvecka med ILVA och önskar närmare leveransinformation, vänligen kontakta speditören direkt på +45 70 27 33 34.

Leverans till trottoarkanten (postnummer 77000-99999)

Pris: 3 999 kr.

Leverans sker inom 15 arbetsdagar fr.o.m. leveransbokningsdatum till trottoarkanten med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp. Ditt köp levereras på en engångspall.

Om du har avtalat leveransvecka med ILVA och önskar närmare leveransinformation, vänligen kontakta speditören direkt på +45 70 27 33 34.

Avhämtning i fysisk butik

Vid köp i vår fysiska butik och i vår webbshop ilva.se kan du välja att hämta varan i butik. Du ombeds att hämta varan så snart som möjligt efter att du har mottagit ett sms eller e-postmeddelande från oss om att ditt köp är klart för avhämtning.

Vänligen observera att köp i fysisk butik ska hämtas inom 14 dagar fr.o.m. datum för avisering. Köp gjorda i vår webbshop ilva.se ska hämtas inom 7 dagar fr.o.m. avisering.

Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av dina varor i butiken kontrollerar att emballaget och varorna är intakta. Genom att signera följesedeln godkänner du att varan är i korrekt skick, och avsäger dig rätten att reklamera transportskador. Du får naturligtvis öppna emballaget för att kontrollera varan innan du lämnar butiken.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller avhämtningsdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Expressleverans

Varor kan levereras i löpet av kort tid från vårt varuhus med expresstransport. Vi ombesörjer gärna för bokning. Betalning för transporten sker i samband med bokning.

Observera: Denna tjänst erbjuds inte i vår webbshop. Vänligen kontakta varuhuset.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är närvarande på den föreskrivna leveransadressen under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att närvara måste du kontakta ditt försäljningsställe senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum. Du når den fysiska butiken på +46 40 600 30 00.

Observera att chaufförerna av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Om speditören inte anländer inom avtalad tidsperiod ska du meddela den fysiska butiken detta inom 24 timmar.

Utställningsexemplar från varuhuset kan endast levereras med expressleverans. Inbärning av tunga möbler kan endast ske med expressleverans.

ILVA måste erhålla betalning för valt leveranssätt senast 4 arbetsdagar innan avtalat leveransdatum för att ett leveransavtal ska vara giltigt.

Om du önskar mer information gällande expressleverans, vänligen kontakta den fysiska butiken på +46 40 600 30 00 eller kundservice@ilva.se.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av avhämtningsadress, leveranssätt eller leveransdatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Skador på inredning/bostad

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen. Vänligen därefter kontakta ditt försäljningsställe för vidare hantering.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar speditören med sig varan tillbaka till sitt transportlager för vidare transport till ILVA. Observera att det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska returbehandlas.

Leverans med postpaket

Pris: 79 kr.

Heminredningsprodukter (galleri, lampor, brukskonst, textilier) levereras med PostNord för endast 79 kr*. Var uppmärksam på att det är PostNords generella avtalsvillkor för postpaket som gäller för din försändelse.

Om du har beställt mer än en produkt, kan din order möjligtvis delas upp i flera försändelser, antingen om varorna är för stora eller tunga att skickas tillsammans, eller om varorna kommer från olika lager. Vi kan inte garantera att försändelserna anländer samma dag. Med detta leveranssätt skickas din order automatiskt till ditt närmaste postombud och i enlighet med de förväntade sändningsdatum som framgår i din orderbekräftelse.

Har du frågor angående din försändelse med PostNord är du välkommen att kontakta ditt försäljningsställe.

*Observera: Enskilda produkter av mer ömtålig karaktär, som exempelvis speglar, kan inte levereras med PostNord och måste därför levereras på annat sätt vilket kan medföra ytterligare leveranskostnader. Vid beställning av berörda varor kommer den exakta leveranskostnaden att vara angiven.

Kontroll av vara

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska du kontakta ditt försäljningsställe så snart som möjligt och inom skälig tid. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Ändringar

Ändring av leveransadress, leveranssätt eller försändelsedatum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.