Leverans- och avhämtningsvillkor

Villkor vid hemleverans

När du köper din vara kan du välja att få den levererad till din hemadress med ILVAs transportfirma.

Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen och avtalad leveranstid är korrekt samt att du är hemma under avtalad tidsperiod. Om du inte har möjlighet att vara hemma måste du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 040-600 3000 senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Gäller det köp i Webshopen ber vi er vänligen kontakta webshopens kundservice på 040 600 30 01.

Om vår chaufför inte kommer inom den avtalade tidsperioden ska du meddela oss detta inom 24 timmar till vår kundtjänst på telefonnummer 040-600-3000.

Leveransvillkoren gäller både vid köp i vårt fysiska varuhus samt i webshopen på www.ilva.se

Nedanstående gäller inom postnummer 20000-29999

Ändring av leveransadress eller -tid

Om du vill ändra leveranstiden för din beställning kan du använda länken i e-postmeddelandet som skickades till dig tillsammans med orderbekräftelsen. Om du vill göra andra ändringar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Ändring av leveransadress/-tid ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat leveransdatum. Vid senare ändring kan vi behöva ta ut en ny fraktavgift och du får räkna med längre leveranstid. Vänligen kontakta oss så fort som möjligt och informera om eventuellt ändring.

Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Leverans inom postnummer 20000-29999 sker med ILVAs transportör till ett pris av 550 kr inklusive inbärning.

Inbärning av varor

Vi levererar dina varor till leveransadressen på den plats som du har angivit, förutsatt att det råder fri passage. Innan vi levererar dina varor behöver du se till att det är fri och obehindrad passage till den plats i bostaden där möbeln ska placeras. Det ska vara fri passage i trappuppgång, dörröppningar, entré och liknande. Om vi inte kan leverera varan av utrymmesskäl, och den måste tas med tillbaka, behåller vi fraktavgiften, och tar dessutom ut en ny fraktavgift vid eventuell ny leverans.

Av arbetsmiljömässiga skäl får varor som väger över 70 kg endast levereras där det är möjligt att använda tekniska hjälpmedel. I annat fall får de endast levereras till det första hindret. Vi har tyvärr ingen möjlighet att separera varorna på adressen.

Om du accepterar att varorna packas upp för att underlätta inbärning sker detta på kundens ansvar. För varor som köpts i någon av våra fysiska butiker försvinner bytesrätten vid uppackning. Se avsnittet Ånger- och bytesrätt.

Observera att våra chaufförer av rättsliga skäl inte får ta av sig skorna under leverans. Det kan därför vara en bra idé att täcka golvet, vilket ska göras innan chauffören anländer till adressen. ILVA tar inget ansvar för eventuell rengöring av golv/mattor som saknar eller har otillräckligt skydd.

Tips vid köp av stora/tunga möbler

Vid köp av stora/tunga möbler hänvisar vi också till våra ”Leveranstips”, där du kan läsa mer om vad du behöver känna till i samband med leverans.

Skador på inredning/bostaden

Om det vid leverans uppstår skador på din inredning eller din bostad ska detta antecknas på fraktsedeln/följesedeln innan chauffören lämnar adressen.

Kontroll av varan

Om emballaget är skadat vid leverans eller bär synliga tecken på skador ska detta antecknas på fraktsedeln före kvittens, med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan du vägra att ta emot varan. Om transportskada upptäcks först senare, måste du reklamera så snart som möjligt och inom skälig tid.

Utebliven leverans

Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi med oss varan tillbaka till vårt centrallager. Observera det tillkommer en ny fraktavgift vid sekundär utkörning, räkna även med längre leveranstid då den ursprungliga ordern ska retur-behandlas.

Nedanstående gäller inom postnummer 10000–19999, 30000–99999 och 77000–99999

Leverans till postnummer 10000–19999, 30000–99999 och 77000–99999 sker med extern transportör. Leverans sker inom 15 arbetsdagar till trottoarkant med en man per bil, d.v.s. ingen bärhjälp.

Transportören kontaktar dig via sms eller e-post dagen innan leverans med närmre information och bokning av leveranstid. Har du frågor kring en leverans är du alltid välkommen att ringa till ILVA kundservice på 040-600 3000.

Har du bokat leverans med en av våra externa transportörer, Conway och har frågor kring din planerade leverans ber vi er vänligen kontakta dem direkt. Telefonnummer är följande:

  • Conway: +45 70 27 33 34

Bor du på följande postnummer 77000–99999, sker leveransen på engångspall.

Leverans inom postnummer 10000-19999 och 30000-76999 sker med extern transportör Conway till ett pris av 1299 kr.

Leverans inom postnummer 77000-99999 sker med extern transportör Conway, till ett pris av 3999 kr.

Ändring av leveranstidspunkt/uteblivet mottagande av leverans

Ändring eller annullering av leveranstidspunkt/adress ska ske under varuhuset öppettider och senast 4 dagar innan avtalat datum. Vid sen ändring/annullering är vi tyvärr tvungna att ta ut en ny fraktavgift för nästa leverans. Är du inte hemma vid avtalad leveranstidpunkt tar vi ut en ny fraktavgift vid ny leverans. Vid utebliven leverans tillkommer extra leveranstid på grund av retur till centrallager samt ny transportplanering.

Om varan är skadad vid leverans

Om emballaget är skadat vid leveransen eller bär synliga tecken på att varan kan vara defekt skall kunden kvittera fraktsedeln med reservation för eventuella skador på innehållet. Alternativt kan kunden neka mottagelse av varan. Om en transportskada konstateras först efter leverans skall detta reklameras snarast möjligt och inom en rimlig tid.

Skada av hem vid leverans

Om det vid leveranstillfället uppstår en skada av innehållet eller i bostaden skall detta noteras på fraktsedeln/följesedeln innan chaufförerna lämnar adressen.

Villkor vid avhämtning av varor

Vid köp i vår fysiska butik kan du välja att hämta varan i butik. Du ombeds hämta varan så snart som möjligt efter att du har mottagit ett sms/e-postmeddelande från oss om att den är klar för avhämtning.

Ändring av avhämtningsadress eller tidpunkt för avhämtning

Ändring av avhämtningsadress eller -datum ska ske senast 4 arbetsdagar före avtalat datum. Vid ändring kommer du att få en ny, uppdaterad orderbekräftelse från oss.

Kontroll av varan

Det är viktigt att du vid avhämtning av dina varor i butiken kontrollerar att emballaget och varan är intakta. Genom att signera följesedeln godkänner du att varan är i korrekt skick, och det är inte möjligt att efteråt reklamera transportskador. Du får naturligtvis gärna öppna emballaget för att kontrollera varan innan du lämnar butiken.

Villkor vid leverans med postpaket

När du köper din vara kan du välja att få den levererad med postpaket. Du ansvarar för att se till att den angivna leveransadressen är korrekt när ordern läggs. Om du upptäcker ett fel i adressen ska du kontakta vår kundtjänst snarast möjligt på telefonnummer 040-600 3001

Vi kan inte upplysa om ett bestämt leveransdatum, dock avsänds din order inom 5 arbetsdagar. Observera att PostNords villkor för leverans gäller om din order skickas med post.

Kontakta vänligen kundtjänst om ditt paket inte levererats på avtalad tid.